20 juli, min mormor fyller 94 år!

Jag ligger lite efter i bloggande men igår fyllde min mormor 94 år!
Vi besökte henne och hennes man när vi var på Gotland i förra veckan.
Det är egentligen först nu jag fattar att hennes livsstil har gjort att hon är den hon är i dag och har varit genom livet!
Den här bilden får symbolisera det.
Gåstavar!
Fjällrävenbyxor!
Fjällrävenskjorta tror jag.
När jag var liten var alltid mormor uppe med tuppen och stod vid spisen och kokade gröt och stod och joggade på stället.
Honung, föriktighet med det vita sockret.
När vi vaknade hade hon varit ute och gått en rask promenad redan.
Hon gick i fjällen och var på ridläger.
Har 10 år yngre man.
Hur visste hon vad som var nyttigt redan på 70-talet? 
Igår när jag ringde henne för att gratulera på födelsedagen frågade jag henne hur hon visste redan då att det vi strävar efter idag var grejen?
Hon svarade:....Ja, jag kanske var lite före min tid men jag gjorde det som kändes bra!
Roffe, mormors man var länsjaktvårdare på Gotland fram till pensionen men han fortsatte nog jobba långt efter det.
Så länge jag kan minnas och väldigt långt innan det har de alltid haft olika djur boende hemma hos sig som av någon anledning skadats.
Sälar, örnar, allt möjligt som sedan släppts tillbaka till naturen eller fått leva vidare på Skansen eller Kolmorden sedan.
 
Hemma hos dem hänger bilder på djur överallt och Roffe visade fantastiska foton.
Vi satt och fikade och hade hur trevligt som helst!
Den här stunden betydde jättemycket för mig!
Känner mig så glad att vi kom till Gotland en sväng i år och kunde besöka mormor!
Hon känner nu sig för gammal och vinglig att hon lagt körkortet på hyllan för några år sedan när det var dax, bara en sådan sak, lägga det på hyllan när man vet att det är dax!
Hon känner sig också för gammal för att ta båt eller flyg över till fastlandet för att hälsa på oss i släkten som förr men mamma och pappa åker ofta över och hälsar på Mormor och Roffe.
Jag är så glad som sagt att jag fick den här stunden med mormor och Rolf!
Sist men inte minst vill jag blogga denna gardin som hängde i mormors köksfönster!
Den virkade och sydde jag till mormor för ca 30 år sedan!
Respekt!
 
 
 
 
 
 
#1 - - Mor:

VILKA UNDERBART BRA BILDER PÅ MOR WANJA! TACK!!!!!
Annan sak:
Är ni möjligtvis hemma på torsdag eftermiddag (25:e)
Vi skulle så gärna vilja rädda oss undan Stjärnhov på eftermiddagen.
Det blir lite stressigt att åka upp i morgon ,måndag, för posten kommer så sent hit.

Svar: Ja men då säger vi torsdag i stället!
Frudin

#2 - - Camilla:

Åh, vilken fin mormor! Tänk att få vara så pigg vid 94 års ålder. Jag måste först och främst sluta med allt detta godis och alkohol. Motionen har jag ju bättrat på redan. På det fotot där bara ni två står bredvid varandra, syns det att ni är släkt. Vart på ön bor mormor?
Och som svar till dig, så gifte vi oss på Stora Karlsö, efter den stig som går till höger då man klivit av båten.
Kram!

#3 - - Syster Maria:

Åååå!! Härlig träff förstår jag. Ja hon är en stor inspirationskälla.