Det är bara till att lära sig!

Då inträffade alltså det där hemska.
När huset går sönder och man vet inte varför eller hur man lagar det eller om det kostar 500 kr eller 500.000 kr att laga.
Oro....
I somras upptäckte vi sprickor i putsen och vi förstod att vi behövde bryta bort den och titta bakom...troligen dränera?
Det som vi hittade var värre än lite fukt som kunde dräneras bort.
Fukten kom inte från marken, nedåt var det helt utan troligen har avrinningen i backen från stuprännan som måste vara ur funktion och sedan har frostsprängning skett under vintern.
Vi förstod ganska snart att avrinningarna inte fungerade något bra från huset från start och tog dit spolbil mm men de ville inte förstå att problem fanns så vi ledde själva bort vattnet flera meter ovan mark från huset.
 
Alternativt att fukt gått i väggen innifrån och ut via kondens där rör från bergvärmen går genom väggen.
Vi tog dit reparatörer för att avhjälpa kondensen när vi flyttade in och det har därefter blivit snustorrt så det problemet är också löst.
 
Som sagt, stor ångest.
En granne kom och tittade och målade fan på väggen...det skulle kosta flera hundra tusen kr.....
 
Ingen hantverkare vill göra ett sådant här småjobb...om det visar sig bli ett småjobb...
Till slut har jag i panik våldsfört mig på personalen, de äldsta och klokaste gubbarna på Woody och tvingat till mig kunskap och råd.
 
De sade att jag skulle peta bort allt allt löst det bara gick tills jag kom in på friskt och därefter börja laga med husfix, puts.
Se om det kunde räcka med det om jag trodde bakomliggande orsak var åtgärdad.Endera skulle det funka eller så skulle sprickorna återkomma.
Men vad fan... jag kan inte mura!
Pappa hjälp!!!!!
 
Var är finns hantverkare när man vill köpa deras tjänster?
Det är ont om murare får jag bara höra och de som finns tar inga småjobb.
 
Bara att lära sig alltså.
Tur att jag köpte mycket för till en början åkte alltihop bara ned på backen innan jag fattade att man måste slänga putsen lagom löst/hårt upp på väggen och blöta mycket för att det skulle fastna.
 
Nu gäller en bit i taget och lager på lager, låta torka i mellan.
Inte så illa för att vara första lagret.
Nu skall det få torka så får vi se hur platt nästa lager blir....
Mycket vatten verkar vara melodin.
 
(Man borde tvinga murargubbarna sköta lite intensivvårdsjuksköterskejobb på fritiden med tvång så får de se hur enkelt det är!)
Sådana här saker jag inte behärskar eller kan kontrollera gör mig sömnlös!
 
TIPS OCH RÅD TAGES TACKSAMT EMOT. MYCKET GÄRNA GLADA HEJAR-ROP I MIN FÖRTVIVLAN OCKSÅ.
 
 
 
 
 
 
#1 - - Camilla:

Men åh! Trist och verkligen ångestskapande! Hoppas du fixat det med dina duktiga, magiska händer. Jag hoppas och tror det!
Kram!