Hon inledde mig i möss - frestelse!

Kollegan JH som är hemma o är sjukskriven hade blivit rikligt belönad av sin man.
Han hade köpt en overlock - symaskin till henne så hon skulle ha något trevligt att göra.
Hon började sy de allra mysigaste och roligaste mössor!
Hon frågade om jag vill hänga med till tygaffärerna i Kungens kurva på onsdagen och kolla tyger till mössorna.
Det gick ju inte bättre än att jag blev helt fast i möss-träsket jag också!
JR har gått till Jobbet i söt ap-mössa hela veckan och i garaget haft en med lejon på.
  
Jag sydde med glädje 7 mössor till Anne som skulle komma på besök till helgen...så att hon skulle kunna tränas av från kepsarna hon har på sitt jobb. 
....Man kan väl säga att jag är i maskopi med hennes kollegor :-)
       
D vann kampen över JR att få den första Angry Bird-mössan.
Bägge gillade den stenhårt så det blev ju till att köpa mer sådant tyg.
 
Så här blev sömmarna i bösta fall med min vanliga symaskin inställd på söm med elastisitet. Det var då tankarna föddes i mig att jag också behövde en overlockmaskin....
Så här går det till när man syr en mössa.Är man normalhuvad får man en vanlig mattallrik som form. Är man tjockskalligare eller har hår som inte bör plattas till får man en något större pajform som mall. Är man baby så får man en djup tallrik. Alla får en halvmeter på längden och så syr man i hop dem på avan, syr i hop topparna på tvären och kränger hela altet ut och in och stryker dem fina och syr i hop det lilla genomkrängningshålet som blir längst in i mössan.
Mercan vaktar tygerna.  
Glädjande kan jag säga att JH och jag hittade en till tygaffär i Kungens Kurva! En nyöppnad Ohlssons tyger i nya huset mitt emot Ikea på övervåningen! Härligt!
#1 - - Anne:

Kepsträsket kommer jag aldrig komma ur men ska bära dina mössor med värdighet och stolthet 😊 Tack snälla igen.