Frudins perfekta glutenfria pepparkakor!

Äntligen funkar de och smakar riktigt bra! Efter år av forskning!
Här kommer receptet jag provat mig fram till.
 
Frudins glutenfria pepparkakor!
 
-4 dl strösocker
-2 dl MÖRK sirap (mörk sirap för bättre slutresultatfärg)
-2 dl vatten.
-200 gram margarin
-50 gram smör (ej mer smör, de flyter ut och blir oformliga då men smör gör fint för smaken).
 
-1 msk kardemumma
-1,5 msk nejlika
-2 msk kanel
-1 msk ingefära
-1 kryddmått bikarbinat, ej mer!!!! (de blir tjocka och fluffiga om man tar mer)
 
-3 dl majsmjöl
-4 dl röd Finax fin glutenfri mjölmix
-10 dl grön Finax grövre glutenfri mjölmix
-1 extra påse pepparkakskryddor....bara för att jag var rädd att de skulle smaka för lite då glutenfritt mjöl tar bort mycket smak.
-0,5 dl Semper pofiber (vet egentligen inte vad det är bra för men det brukar vara i glutenfria recept så jag vågade inte chansa att skippa :-).
Titta vad nöjd min glutenallergiska man blev när han fick fina pepparkakor!!!
 
 
Blanda socker sirap o vatten i en stor kastrull. Låt precis koka upp. Ta av från plattan och lägg i margarin och smör.
Låt dig inte luras att ta mer smör och mindre margarin. Smör är fantastiskt för smaken men funkar inte på småkakor då man bakar glutenfritt, kakorna bara flyter ut och blir oformliga om man tar bara smör.
 
När smöret och margarinet smält i socker/vattenblandningen hälls de torra ingridienserna i och kör med elvispen tills jämn mjuk deg. Ställ kallt minst över natten. 
Sedan är det bara att baka ut. 

Jag körde mina 6 min i mitten av ugnen på 200 grader varmluft.

Mellan gräddningarna, släng ut bara plåtarna på balkongen så de svalnar emellan (alltså inte pepparkakorna, bara plåtarna).
Använd bakplåtspapper så slipper man smörja och mjöla! 
Lycka till!