Måste verkligen göra något...

När jag åkte till Thailand vägde jag alldeles för mycket och det är UTAN muskler för jag är helt otränad nu.
För mycket fett på mage, rumpa och lår som krypit sig på som inte ska vara där, jag börjar se ut som en fyrkantig anka. Riktigt obehaglig syn, korten från Thailand.
Jag tog måttband och såg att det var nästan 4 cm större runt rumpan och massor större runt magen än för bara något år sedan. Minst 5 kg plus.
Jag beslutade mig för att vara utan alkohol från nyår och från att jag åkte till Thailand 16/1 tog jag bort mjöl.
 
I Thailand åt jag omelett och frukt på frukosten och drog ned portionerna övriga måltider. 
Jag tyckte själv att jag vänt mot bättre vanor och att det borde börja ge något litet resultat.
 
När jag nu kom hem och mätte mig igen hade inget hänt.
Nu skall jag ta det här längre.
På söndag åker vi Engelbrektsloppet och därefter är det väl bra att uppstarta uppgraderad strategi.
 
Jag funderar fram och tillbaka.
Hur vill jag ha livet? Vad funkar för mig? Vad jag vet är att jag inte vill bli tjockare.Jag vill bli lättare så jag kan springa lättare.Ett ständigt problem för mig det här med vikten.
Är det Paleo? Eller kan det vara LCHF som kan vara bra för mig? Det har jag heller aldrig provat.
Eller är det bara att tänka mindre kolhydrater allmänt?
 
I nuläget verkar det ändå vettigt att avstå vissa saker:
-Alkohol.(Redan börjat, sedan nyår. Egentligen oväsentligt då jag normalt dricker så ytterst lite och sällan..men just nu känner jag för lite renlevene så jag kör helt alkoholfritt några månader...eller så länge jag har lust.)
-Glutenprodukter
-Alla snabba kolhydrater som pasta, flingor, godis, glass, bakverk och snacks är helt uteslutet
-Salt, dra ned.
-Lightläsk (Naturligtvis alla former av läsk) .Grunnat på att ta bort det ur mitt liv. Vad gör det för nytta att hälla i sig det giftet? Borde rena mig med vatten i stället.? Det är ju egentligen bara en sockertriggare och naturligtvis sjukt dåligt för kroppen.
 
Räcker det med denna strategi eller måste jag ta det längre? Ska jag köra februari ut på sättet ovan och sedan utvärdera om det räcker för mig eller om jag måste gå ännu hårdare? Kan jag leva så här utan att falla tillbaka i brödträsket?
 
-Hur ska jag göra med frukt? (Bara ta bort den kolhydratstinna bananen? Eller är banan ok t ex i smoothie?)
-Ska små mängder ris ingå i mitt liv eller inte? Råris då?
-Behöver jag öka på fettet? Det kanske till och med är det jag ska göra?
#1 - - Mor å Far:

Läst och ska läsa det igen. Det var mycket.......

#2 - - Anne:

Det svåra är ju att hitta det som fungerar för en själv. Jag hade nog provat allt i bantningsväg men nu har jag hittar min livsstil. Paleokost med tillägg av ost och naturell kvarg ibland samt en j-a massa träning. Speciellt pulsbaserad träning (crossfit) är jätte bra. Är så glad jag äntligen hittar "hem" och det där med bananer så äter jag massor, är mitt sätt att få i mig snabba kolhydrater . Du kommer hitta ditt sätt men det kan ta tid.