GH´s mörka goda matbröd glutenfritt!

 
G på jobbet hade bakat så gott matbröd!
Jag längtar efter ett gott mörkt bröd och beslutade mig försöka göra det glutenfritt.
 
Så här gjorde jag. (GLUTENFRITT!)
(Jag hittade inte min brödform så jag klickade ut smeten till 12 frallor i stället och körde dem i ugnen ca 20 min. Mitt bröd blev i sötaste laget så nästa gång mindre sirap.)
 
2 dl havregryn
2 dl Brun glutenfri brödmix.
3 dl grön glutenfri mjölmix
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
2 tsk bikarbonat
1 msk fiberhusk
1/3 tsk salt
1/2 dl mörk sirap ( Kan deffinitivt ta mindre, brödet blev väldigt sött)
4 dl vaniljyoghurt
1 rivet äpple med skal
 
Lät degen stå och svälla 5-10 min innan jag klickade ut den på bakplåtspapper. Degen är ganska lös och går att köra med vanliga elvispen utan problem.
Jäklar vad goda och saftiga de blev!
 
 
Här är orgonalreceptet jag fick av henne, EJ GLUTENFRITT.
 
 
#1 - - maria syster:

Det brödet ska jag prova!

#2 - - Mor:

Tror att även jag ska prova detta! Ser gott ut!
Har sparat receptet.