Lär mig och leker.

Igår åkte jag in till stan en sväng för att öva lite manuella inställningar på kameran.
Jag var fett missnöjd med mig själv när jag kom hem.
Tyckte att jag verkligen låg i och provade och provade.
 
Jag fick till ljuset och skärpan manuellt på många bilder men då kan man i stället fråga sig vad jag haft för motov för bilden och hur urkasst jag komponerat bilderna.
 
Sedan, på tåget hem hittade jag också en rolig redigeringsknapp inuti kameran som gjorde selektiv färg.
Den gör kortet svartvitt utom den eller de färgena man beslutar att behålla. Därav den leken på flera av bilderna idag. 
Hur som helst lär jag mig något eller ganska många saker om kameran och att ta kort varje dag.
Den här bilden är bara bra på grund av tiggaren i förgrunden.
Varför har det blivit så här hemskt i världen :-(
Den här bilden...nja. Det var svårt att göra korsets skönhet rättvisa.
En kollega till mig har lyckats ungefär 1000 ggr bättre! Bara för mig att kämpa vidare och lära mig mer.
Alla är barn i början. Det är ändå så kul att ha en hobby!
Genom fönstret på Mercan. 
Den här bilden var helt hopplös att ta då endera statyerna eller himlen blev i skugga eller för blek.
Som man säkert förstår här tog jag en sväng till Skogskyrkogården för att JR skulle jobba där. 
När jag kom dit hade JR och hans kollega redan hunnit till en  annan kyrkogård.
 
Eftersom jag inte varit på denna kyrkogård tidigare lyckades jag bara hitta till krematoriet... vilken hjälte man är!
Jag får åka dit fler gånger och försöka se mer av det som är vackert på kyrkogården.
(Jo, det är sant, JR jobbar just nu med ventilationen inuti krematorierna! Han borde få lönetillägg för den uppgiften tycker jag !)
Om man skulle gå och ta ett dopp bland herrarna känns det som den här and-killen tänker :-)
Den här bilden är en bäverdamm som blivit precis där vi bor. Bävern har laddad upp med ris o grenar så ankdammen har blivit i 2 vattennivåer. Ser man det på bilden?  
Han har också fällt flera träd typ mitt i Huddinge centrum. Coolt!
 
En liten blomma kan man väl få blogga också :-)
Jag tycker kyrktornet och kyrkfönstret fick fina färger men hur fasen tänkte jag när jag fotograferade dem?
Det här är svårt. Vackra mörka gränder som man vill göra ljusa men då blir ju himlen överexponerad.
Jag skämdes när jag fotograferade denna gatukonstnär då jag inte hade några kontanter i fickorna att ge hen. Är det en kvinna eller en transvestit?
Ja, det får räcka med bilder för denna gång. Jag kan bara säga att jag var mycket missnöjd när jag kom hem. Ju mer man lär sig ju mer kritisk verkar man bli?
På kvällen efter att de här bildena togs var det fotokurs igen och denna gång om hur man ska komponera sina foton. Då blev jag ännu mer kritisk när jag tittar på min dags fotoskörd.
Försöker försvara mig med att jag faktiskt själv ställt in kameran! Det har jag aldrig tidigare gjort!
 
 
 
#1 - - Mor:

Impad!!1 Måste titta många ggr till.....

#2 - - Marina:

Jag tycker inte du ska vara så kritisk! Fotografering är ju ingenting man någonsin "kan" det är en ständig utveckling och du kommer att fortsätta lära dig så länge du vill lära dig! Jag gillade verkligen katten <3

#3 - - mia:

Riktigt fina foton!! Och du är inte nöjd?!
Kram