Båtutflykt och snorkling.

Jag har inte hunnit titta igenom bilderna från igår så noga men några bilder får det allt bli direkt! Det är lite risky att ta med stora kameran, det är så få man kan räcka över den till och be dem knäppa en bild när även jag är med.
Dessutom sticker JR ibland iväg med den och vill fota något vackert och glömmer att den är inställd på manuellt läge... Det är väldigt ljust här och trots mörka filter på kameran blir bilder väldigt ljusa.
På bilden ovan så satte jag kameran i en Koreanskas händer och bad henne bara trycka av och jag hade tur :-)!
På dessa bilder (i den positionen) sade sönerna att D och jag såg ut som ryska luder...hmmm.... Jag håller inte med om det! Jag tror inte man ska jobba med sådant vare sig i min eller D's ålder! Jag tycker bara det är fina strandbilder!
Det är så sagolikt vackert i mina ögon med dessa färger. Fiskar i alla regnbågens färger simmar runt benen.
Flera mamma/pojkarna bilder blev det denna dag, det värmer modershjärtat!
Ja det blev lite uppställda bilder denna dag men resten av tiden låg vi ju i och snorklare och då var det svårare att fotografera.
Man hoppar i från båtarna helt enkelt.

Gulliga vilda apor träffade vi på också.
Kort på gunga har vi tagit med familjen varje gång vi varit i Thailand. Kul att se hur barnen växer!
Alltså det finns massor av kort från denna dag men jag hinner inte kolla igenom förrän vi kommer hem tror jag.
A skulle väl bli helt galen om han såg denna bild fniss...Bäst jag lägger en till när han ser lite normal ut :-)

Önskar er alla ett riktigt gott nytt år där hemma!
Jag önskar bara att vi alla får vara friska och i stressen har tid att se det fina i livet 2017! Jag är så tacksam över min fina familj och över alla mina vänner!
Många av bilderna är mobilbilder tagna med ett plastfodral över. Några är tagna med den gamla av mina stor-kameror som jag vågade ta med. Någon glädje ska man ju ha av dem. Den fina kameran fick dock stanna kvar i Sverige.

Motion december och liten årssammanfattning.

2016 har väl inte riktigt varit mitt bästa år motionsmässigt. Först opererade jag ju mig i början av året och sedan har jag lagt på mig i vikt till dess jag nu för någon månad sedan fått gulkroppshormontabletterna så att allt börjat kännas normalt igen även om jag inte gått ned något så har det i varje fall stannat av med viktuppgången.
JR däremot har haft sitt bästa år ever med träning, aldrig vägt under 90 kg vilket gör honom superlycklig. Inte lika glad är jag att säga att jag under hela året inte vägt under 60 kg en enda gång snarare legat på 63 kg hela sista halvan av året...det gör det så tungt att springa...hoppas det kan bli ändring på det 2017 nu när jag mår bättre i hormonbalansen igen.
2017 skall jag fokusera på att må bra igen och inte stressa så som sista halvan av året blev med dagjobb. Nej tack till det, jag vill hinna med att träna!
Löpning 2016:
69,5 mil ...inget höjdarresultat men jjag får glädjas över att jag sprungit mitt första Marathon detta år.

Skidor 2016:
0,8 mil
Cykling 2016:
Tot 9,7 mil varav 2,4 mil MTB / Spinningpass: 0
Simning 2016:
3 km
Antal tillfällen längre hemmaträning pass 2016: 2st. D och jag har gjort flera kort också under året + att jag stretchar väldigt ofta framför tvn.
Antal styrketräningspass på gym 2016: 21st.
PB på milen: (56:12. 15/8-15.)
PB på Marathon: (4:53:45. 4/6-16.)
Uppdaterat 31/12-16

Bilderna här på decembers träning blev lite tokiga men internet här i Thailand är lite svårt att få det som man vill, man får vara glad för det lilla.
Nu börjar vi om! Mot 2017!

Nu Red Ginger Chic Resort

Vi har ätit frukost, checkat ut från det förra hotellet och nu checkat in på det nya.
Vi ligger vid poolen och i och väntar på att få rummen. Detta hotell verkar mysigt men lite slitnare än förra som var helt nytt.
JR har stegar nya bassängen till 25 meter på bredaste stället och denna pool är härligt tempererad så nu finns goda utsikter till lite simning.
Internet är lite segt men va fasen, det fins ju böcker och det är riktigt avkopplande att läsa bok.

Har i går läst ut boken "Kvinnan på tåget" som Mia rekommenderade och den var riktigt bra!
Grabbarna har hemma laddat ned massa filmer på sina telefoner och laptopar så de är helgarderarade.

Blandar ihop dagarna..

Det är skönt att inte veta vilken dag det är. Vet att vi sovit 5 nätter på Bluesotel nu och idag efter frukost ska vi buäyta till Red Ginger hotel i andra ändan av byn.
Igår var det meningen att vi skulle åka på långutflykt men dagen började med regn och JR kände att han hade feber och A ont i örat så vi fixade pencillin över apoteksdisk helt okontrollerat till A och lät JR ligga på rummet hela dagen och återhämta sig så drog jag och ungarna ut till denna ö i stället. Inte regnade det något mer den dagen.
Snorkelvikar blir i morgon i stället.
Utflykten köpte vi av en dam med världens minsta katt som vi gullar med varje dag.
JR är på benen igen, bara man lockar med milkshakes!
Kort o gott, vi har det bra! Nu dags för frukost!
Sade jag det? Vi har ett bekymmer med att poolen är för kall :-)?

Vackra solnedgångar.

Det är något speciellt att få se de vackra solnedgångarna.
Dock svårt att återge dem rättvist på kort som alltid.
Jag är så glad att barnen är med i år, det känns så fint och trevligt att få umgås så mycket med dem.
Det är så härligt att de är med på allt vi gör också, släpper datorerna och umgås med oss.
Just nu är det morgon. Hela familjen sover och jag vaknar tidigt och sticker ut o springer. Sedan sitter jag med en kopp kaffe i hotellrestaurangen, bloggar o väntar på att de andra ska vakna så vi kan gå på gemensam frukost. Min ensamma stund är mycket fin och avslappnade också, det är de här morgonjoggarstunderna i Thailand jag fantiserar om när det är kolsvart ute och regnar hemma i november men man ändå försöker jogga sina 5 km.
(Idag upptäckte jag när jag kom hem från joggningen att jag hade sprungit 5 km i 3+ läsglasögon på huvudet 😂)
Mysiga middagar på stranden.
Sonen A och jag tog varsin öl igår. Det var första gången jag tog en öl med min stora son.
Nä, nu är klockan 8:19, dags att gå upp och skaka liv i familjen. Idag tänkte vi bara hänga vid poolen. Inte helt fel det heller.
Glad att jag har de här morgonstunderna att blogga mina semesterminnen, de är kul att gå tillbaka till sedan och titta på.
Vi bor förresten de här första 5 dagarna på ett hotell som heter Bluesotel och det ligger bra till, har fantastiskt bra frukost och är överlag riktigt bra.

Ett besök på Raily beach.

Idag gjorde vi en dagsutflykt till Reily beach. Vi hade tänkt åka till Poda men eftersom allt är uppstramat i Thailand med ordning och reda och uppstädning så har de gjort nationalpark av många av de förut helt öppna öarna så nu kostar det asmycket extra att åka dit från och med i år. Därför har vi bara hittills varit på de "vanliga" allmänna stränderna...men de skäms ju inte för sig heller.
På Onsdag ska vi åka på en längre tripp på nationalparksöar med snorkling.
Man ser verkligen att de håller på att rensa upp i Thailand. Finns inget skräp eller slapphet längre, alla skärper sig.
Det är så mäktigt att höga klippor går lodrätt upp ur vattnet.
Barnen o JR snorklare bland färgglada fiskar hela dagen och jag snorklare också +tog en foot scrub.
Man gömmer hur vackert det är! Helt otroligt vackert!

Än så länge är vi blekast på stranden men det är bättre att skynda långsamt! Vi har solskyddfaktor 20+30+50!
På kvällarna har vi shoppat lite, kollat solnedgångar, tagit massage och ätit gott men det får jag återkomma till vid nästa blogg.
Riktigt vackra blommor finns det också!

Vi hade julafton 🎅

En liten julafton med ett paket var hade vi igår kväll.
Vi drog lott om vem vi skulle köpa klapp till och sedan hade vi julklappsöppning inne på rummet.
Vi köpte skojpresenter men de blev väldigt passande!
Jag fick badbomb av Danni.
Sönerna fick "fina" t-shirt och hårvax av JR och mig då E visar med all tydlighet att med kosten blir det inga rutor på den magen på ett tag :-) och hårvax är ett måste då han ser ut som lejonet i Iceage utan :-)
A fick Red Bull influerat kit.
Danni fick det undergörande Snigelsalvan som gör asiater eftertraktat vita i skinnet. Det är äkta snigelslem i den! Vi hade sett den i flera butiker och skrattade mycket.
JR fick en sådan där vinkande guldkatt som han önskat sig så mycket!
Hela fina gänget efter en jättefin dag.
Grabbarna innan vi hittade hårvaxet. Vilka flufftroll!

Första dagen i solen!

Idag blev det cave beach. Förbaskat snyggt ställe!
Superfina grottor vid berget längst bort i bild.
Förra gången vi var här nådde sönerna inte upp :-)!
Kolla noga nästa bild. Snopp-himlen!
Vi klättrade lite också och hittade till snorkelvikar.
Jag hade uppenbara problem att ställa in kameran idag, hade lilla streetphoto-kameran o det var helt omöjligt att se något i det starka ljuset alls. Det blev som det blev.
Nu ska vi gå iväg och ta en massage innan middagen.
Ja just ja, det var militärer som tränade på vanliga stranden i morse. Helt galet i värmen.
Flufftrollen ehöver köpa hårvax :-)

Vi kom fram igår kväll. God jul!

Ganska slut var vi när vi kom fram igår em.
Självaste julafton men mer än så här högtidligt blev det inte.
Resan gick verkligen smidigt ändå, bar 2 timmars väntan mellan planen i Moskva. Aeroflot var helt ok.
Vi gick först med ett varv till poolen och ned till stranden när vi kom fram sedan softade vi på rummet en stund innan vi gick ut och åt.
Snyggingar i hissen!
Blekaste på byn också!
Frukostmatsalen på första hotellet, Bluesotel.
De spelar galet hög poppig julmusik till frukost. Stön.
Ao Nang är inte helt sig likt men vi har ju inte hunnit kolla så noga än. Det känns att något hänt i landet, kungen är död och det är sorg och svart som gäller. Det patrullerar svartklädda poliser och stränderna är uppstädade på allt vad försäljare och sådant heter. Återkommer i frågan.

Jag vaknade 6:30 i morse och jag stack ut o sprang 5 km.
Storebror lär lillebror raka sig.
Nu ut på stranden!

Julhälsning från Moskva.

Igår morse hämtade en taxibuss Door-to-gate oss på exakt utsatt minut.
Det funkade verkligen utmärkt och billigt var det också, tur och retur Arlanda hemifrån 1200 kr för oss alla.
Efter en lunch på Arlandas MC Donalds bar det av på en 2 timmar lång flygtur till Moskva.
Där flöt allt på med planbytet och 2 timmar senare satt vi på nästa plan mot Bangkok.
Den flygresan tog 8 timmar och det blev väldigt snabbt natt från att ha varit mitt på dagen.
Vi såg lite filmer på planet och även natten var extremt kort.
Plötsligt en vacker soluppgång utanför flygplansfönstret.

Sedan gick allt väldigt smidigt i immigration, inga köer alls så nu sitter vi o hänger trötta efter en lunch på loungen för Bangkok Airways som ska ta oss till Krabi Ao Nang om en stund.
Det tar extremt lång tid att ladda upp en bild men det finns gott iskaffe här!

Alla sova, släckta äro ljusen...🎅🎅🎅
God Jul alla mina vänner!
Det känns så fint att vara på resa med hela familjen.