Slipat altan.

För några år sedan måste jag ha lagt på fel sorts färg på altangolvet. Nu , de senaste åren har all färg börjat släppa och det vart mögligt under färgen bitvis. 
Jag har bekymrat mig mycket över det här och för ett par veckor sedan högtryckstvättade jag den stenhårt och kvar belv ...ännu värre som bilden visar. Sedan har jag suttit med en metallborste och en spackel och skrapat bort lös färg bräda för bräda till jag blev gråtfärdig.
Idag sade JR...vilket gjorde mig as-förbanad: Fan vad fult det har blivit... det där kan väl inte vara det färdiga resultatet? Jag blev smått...tokig på honom eftersom jag kämpade så hårt och tyckte det var så jobbigt att det var så fult.
Då sade han: Vi kan väl hyra en maskin bara???
Va?
Vad då för maskin? Då googlade vi och döm om min förvåning när det fanns till helt humant pris på Bauhaus för uthyrning, en altan-slipmaskin!!! Jag visste inte ens att det fanns!
Denna goding smekte lätt som en plätt golvet och alla flagor och mögel försvann i ett nafs!!!
Blev på allvar superfint, hur bra som helst!!!! Det vibrerade inte ens och inget slipdamm blev det heller!
Ren magi! Det kostade 1900 i deposition som man fick tillbaka. Sedan 500 kr för ett dygn men vi behövde bara ha den några få timmar. Sedan kostade slip-pappren ca 700 totalt. Totalt gick hela äventyret på 1200 kr! 
Det tuffaste var för mig att slå ner varende spikhuvud som fanns i altanen 5 mm ned i brädan med en...heter det pryl? Hur som helst slog jag till utav attan på mitt egna hand vid ett tillfälle vilket inte var så skönt.
Sedan åkte vi för att lämna maskinen åter och passade då på att handla på Willys.
E och hans flickvän var hemma hos oss och de är så gulliga! Hon är en ren svärmorsdröm, så trevlig och fin!
Dessutom tar hon fram det bästa ur E! Kan inte bli bättre!
När vi lämade maskinen och handlade mat lagade ungdomarna mat till oss. De grillade till oss.
Sen bar det av till ett extra nattjobbspass för mig.
 
 
#1 - - Mor:

Så fint det blev till slut!!!! Ja, det där med att måla ett golv man ofta går på blir inte så bra. Våran granne här bredvid gjorde lika dant och ser ut som er altan bara efter några år. Vet inte vad han tänker göra....