Äntligen en liten sväng till landet.

Vi väntade till lördag morgon innan vi åkte ut med det tunga fyllda stora släpet till landet. Känndes för otäckt att köra med det i mörkret på fredagskvällen. Ännu ett lass fullpackat med köksbord, 2 till sängar, en soffa och minst 6 stolar. Sade jag gymgrejor också?
Tänk att vi tycker så mycket om det fast det är den absolut hemskaste årstiden nu. Vad ska det då inte bli fantastiskt till våren att komma ut dit? Jag längtar efter att få se vad som kommer växa i trädgården och att vara ute och jobba på förbättringar på huset och i trädgården, få frisk luft!
På lördagen var vi inne i Katrineholm och köpte en luftvärmepump så att det blir lättare att hålla en stabil underhållsvärme och ventilation när vi inte är där plus att det blir billigare att värma upp än el-element när vi är där på vintern. Det ska komma en gubbe och sätta upp den. Montering kostar 5000 kr vilket jag kan tycka är lite dyrt men sånt är livet.
Vi köpte de hett efterlängtade gummistövlarna på Biltema också + en massa annat bra och ha.
JR ägnade hela lördagen åt att göra hål i taket på gymmet så att gym-maskinerna skulle gå in. Ett jäkligt skitigt jobb men bra blev det. 
På söndagen jobbade han med att sätta igen det och bygga tak på en högre nivå. Han hann inte klart men det värsta är gjort.
Här kommer två bilder på det rummet ni inte kunde komma in i mamma och pappa. Det var trasigt i låset och jag försöker nu ropa hem nytt gammalt kammarlås på auktion att laga dörren med. Det här är ett stort rum som vi på sikt, + de 2 stor kattvindarna på var sida skall bli 2 sovrum så att våra 3 barn får varsitt stort sovrum för sina kommande familjer om de besöker.
Sedan finns ju de här sovrummet på övervåningen också.
Soffan monterade vi ihop och ställde i hallen på övervåningen så länge till dess vi får ett vardagsrum på nedervåningen. Nu är det ju målarverkstad där nere än så länge.
Jag satte upp lite lull-lull som kökslampa och väggbonad i köket på lördagen och så bakade jag 2 mjuka pepparkakor.
Jag satte ihop köksbordet som jag köpte på Blocket för ynka 600 kr! Vilken vinstaffär för oss! Jag hade tänkt köpa det på IKEA för 1900 kr men så dök det upp på Blocket! 2 stolar till har jag hemma att måla.
 
Yngsta sonen tyckte de såg trångt ut på bilderna från köket men så är det inte, det känns väldigt rymligt. Gardinerna som jag satte upp här är bara på prov för att det inte ska se så tomt ut. Jag tänker mig att sådan spetsgardiner hänger i de 2 andra rummen på nedervåningen sedan när de rummen blir färdigmålade. (Dit är det dock väldigt länge).
Jag borde väl ha fortsatt måla där jag börjat, i det kommande sovrummet men jag fick sådan lust att måla ett varv på spisen i köket. Ganska stor skillnad blev det på bara första varvet.
Till nästa gång vi åker dit ska jag köpa spis-svärta och prova ge järnspisen lite kärlek. Som synd är så har någon tidigare eldat för hårt i den så den spräckts på översidan. Vet inte hur funktionen i den är då men jag googlar och läser om det samt håller ögonen öppna på Blocket om en gammal liknade spis kommer till försäljning.Vilken dröm att ha en riktig gammal spis med bakugn i stocken! Det där bara måste man ju lära sig använda!
Jag satte upp lite försynt julbelysning på trappen också.
Bonden hade varit i vår vedbod och lämnat ved också. Kan man ha det bättre? Vår dröm har gått i uppfyllelse!
På söndagsmorgonen vaknade jag tidigt, när det fortfarande var mörkt ute. Jag tände ljus och drack kaffe ur fin kopp med mjuk pepparkaka till och tittade på årets första snöflingor som föll. Det kändes väldigt privilegierat.
Tråkigt att åka från det på söndagseftermiddagen. Nu får man vänta igen på att få åka ut. 
Det som gäller hemma nu är plugg, plugg och åter plugg. Ligger lite efter då jag fick arbeta 6 av 7 möjliga nätter förra veckan.
 
#1 - - Mor:

Längtar oxo så vi kan få lämna lite prylar som vi tror kanske kan komma till användning.