Kändes som en vecka!

Jag hade ganska fullt upp förra veckan och var lite stressad över allt med att flytta in på landet, starta med kandidatuppsatsen utan att ha mitt ämne klart och att jag jobbade mm mm.
Jag har inte tagit hand om mig ordentligt med motion och det stressar mig också. Dags för en reset!
Efter att jag gått av nattjobb blev det dagen efter, på torsdagen att åka till skolan med bästa tjejerna för en introduktionsdag till det stora kandidatarbetet. Försöker hålla stressen på avstånd att jag inte helt valt ämne att skriva om än. Endera blir det om fördelar och risker med tidig mobilisering av iva-patient i kontinuerlig dialys...något åt det hållet om jag hittar artiklar eller så blir det att titta på om patienter upplever smak- och luktförändringar när de är trakeotomerade. Beror som sagt på vad jag hittar bra material om.
På fredagen var jag hemma hos min väninna S (från min barndom) som snart ska doktorera så hon arbetade hemma. Vi pratade dock inte om det utan om livet över en kopp kaffe. Saknat henne.
Hon hade ljusstakar hemma som mina barns fars nya kvinna gjort.
Sedan åkte jag hem och packade inför att vi skulle åka med ett stort lass till landet.
Vi lade undan klockan när vi kom ut dit och det var fantastiskt! Vi var där fredag kväll till söndag och det kändes i själen som en vecka! Tyst och skönt och roligt! Jag tror det var så gott för våra hjärnor!
När vi kom dit var en elektriker där och han hade fått igång elen! Vi var ju överlyckliga! Vi började med att sätta på värmen och sätta upp lite lampor! Huset hade ju stått obebott och iskallt flera månader så möss hade haft det bra där. Dags för oss att ändra på det! (Vi har beställt elektriska mus-skrämmare som går på ultraljud. Sonen A sade de funkar helt utmärkt i deras sommarhus i Dalarna).
Vi tok-eldade i spisarna och efter ett dygn där inne var allt så pass uppvärmt att man lätt kunde gå i bar överkropp om man så önskade!
Vi ägnade fredagskvällen åt att skruva ihop sängar och plocka in allt vi haft med oss i skåp.
När det gick mot midnatt kröp vi nöjda ned i vår nya säng från blocket, 2 Ikea-värstingsängar som ju var typ helt nya, Sultan Skaun med alla nya täcken o kuddar och madrasser och så började vi kolla ett första avsnitt av Braking Bad, världens bästa tv-serie som vi nu bestämt oss att se om! Vi såg den på min mobil med en stor Bluetoothhögtalare till som ljud. Man tager vad man haver.
Sedan sov vi i tystnaden och vaknade utan klocka 10 nästa dag. 
Jag fick för mig att klippa ett av äppelträden men kom väl egentligen bara en gren sedan hjälpte jag JR att bära in gym-utrustning i gymmet. 
Vi köpte en Cable-cross i Fredags att ha här ute men takhöjden här inne är lite låg så JRs plan är att ta upp ett hål i taket  o bygga som en låda för den 🤔...men det blir nog bra. Vill man så kan man!
Här är ovansidan av taket...han besiktigade om det skulle gå att ta hål.
Han satte i lite dörrhandtag och låsanordningar på gymmet och jag tvättade ett fönster på det.
På söndagen var JR uppe på det här huset och nöd-lade om lite takpannor som fattades. Det finns lite utrymme för förbättringar på husens tak. Det blir en av de saker vi måste  ta hand om först när köpet gått igenom med markavstyckningen.
Jag minns inte exakt ordningen vi gjorde allt denna helg men jag tror vi sedan åkte till bonden där vi pratade genom lite praktiskt och skrev på hyreskontraktet fram till köpet. Han hade en riktigt stor fantastiskt välskött gård som man gärna hade gått riktig husesyn i. I hallen hade han t ex en uppstoppad björn och en varg.
Sedan åkte vi till Katrineholm för att leta speciell färg att dra ett varv på stora vita spisen i köket för att snabbt pigga upp den även om vi inte ska renoveras köket förrän det är dags. 
Vi plockade bort dörren som hängde skev i köket och då tyckte vi att spisen behövde en liten upp-piffning. Hur som helst var inga färgaffärer öppna när vi kom dit så vi gick bananas på shopping av kaffebryggare och julsaker i stället.
När vi kom hem till torpet började JR måla en av väggarna i det som ska bli vårt sovrum och jag körde klart taket på första varvet. 
 Vi tog ett första beslut att vi nog inte kan lägga in all el i väggarna som vi hade hoppats, det är ett för stort arbete utan vi får acceptera att lantstället inte kan vara perfekt utan vi ska renovera på en avslappnad nivå.
Vår äldsta son som ännu inte varit där och tittat är av annan åsikt men vi tror att det är en för stor apparat att dra om allt. Det måste en kunnig göra i framtiden kanske. Det är ett virrvarr och massor av el i det huset!
En farbror kom på besök på förmiddagen till huset och han var 84 år. Han sade han varit elektrikern i detta hus... Han hade verkligen gått all in på utanpåliggande! (Han hade dessutom klippt sig hos min farfar som var frisör i Katrineholm sade han...dessutom hade bonden det med. Alla verkar känna till min farfar.)
När det blev sent. Gav vi upp och kröp ned i sängen och tittade på ett till avsnitt av Braking Bad.
Överkastet är min pappas mormors som legat hemma i mammas o pappas källare i väldigt många år. Sedan när mamma o pappa rensade hemma frågade de om jag vill ha det! Det var då oblekt så jag blekte det i klorin i förra veckan och det blev i mitt tycke helt perfekt!
Det var till 2 enkelsängar men jag sydde ihop dem till ett stort.
Nästa dag var JR ute och jobbade i trädgården och jag satte igång att göra en första städning av undervåningen. Jag kämpade väldigt hårt med att skrubba bort musbajs under köksbänkarna. Nu blir de andra bullar av här! Här ska det inte finnas några framtida möss inte!
Jag skrubbade skåp och lite fönster och det blev en ganska markant skillnad i renlighet.
Nedan följer lite bilder på lite begagnade fynd jag hittat och lite annat. En fantastisk helg som trots arbete kändes som ren avslappning. En helg kändes som en vecka! 
Åkte direkt från landet till nattjobb. Maja sover med mig på dagarna.
 
 
 
 
 
 
#1 - - Mor:

Nu äntligen har jag satt mej ner här vid datorn och åter tittat på alla bilderna och läst vad Du skrivit. Vi var ju där idag och torpet visade sej verkligen från sin bästa sida. Solen sken från en klarblå himmel Jag /vi trivdes på en gång. Så avsides men ändå nära människor och hus. Ser verkligen fram att uppleva vår och sommar där. Inte var det svårt att hitta dit heller. Vi tror att ni kommer att må bra där om ni kan låta bli att renovera allt på eeeen och samma gång. /Go´natt

#2 - - Kraka:

Du vet väl att Britt-Marie (som du träffade på min fest) skrev sin doktorsavhandling om lukt- och smakförändringar. Visserligen vid cytostatikabehandling, men hon har säkert en massa tips.

Kram