Tar det bara lugnt.

På dagen igår var det helt klart väder. (Som det varit alla dagar.)
Vi lekte och stojande i vågorna blandat med att läsa böcker på stranden.
(Det är jag där på bilden 😀)
Till lunch blev det glutenfria taco-varianten från food-trucken.
Mandarin-läsk...det är så jäkla gott!
(Mia, vi håller till fullo med dig, läsk och vatten som inte är tappat på flaska/burk på fabrik här är odrickbart! Smakar som en kallsup från en sämre pool!)
Det sämsta med food-trucken är att man måste sitta på trottoaren o käka...och då kommer djuren i vanlig ordning till JR.
På eftermiddagen hyrde vi cyklar igen.
(Jag glömde en sak. Vi var på gymmet kl 5 på morgonen igen. Denna gång tyckte de vi var så hängivna så de bjöd oss att träna gratis! De är verkligen fantastiskt gästvänliga på detta världens populäraste gym.)
JR trixade på bakhjulet i vanlig ordning.
Sedan började plötsligt en kraftig dimvägg uppenbara sig på himlen.
Först såg det ut som moln efter marken. Allt gick väldigt fort.
Eftersom vi inte är vana blev vi lite skraja och cyklade hem.
Innan vi var hemma hade allt blivit helt kallt och täckt i en tung dimma. Jättekonstigt känsla.
Sedan blev det liksom inget mer.
När vi vaknade idag var dimman borta!
Klarblå himmel.
Denna lilla brandbil fick för sig att trixa sig in på gå-gatan!
Plötsligt när vi låg på stranden och softade idag kom dimman och attackerade hastigt igen. Från noll till hundra % dimma på några minuter. (Brand och brandbilen hade inget med det att göra).
Jäkligt märkligt med dimman.
Sen på kvällen var det klart väder och vacker solnedgång igen.
Som sagt. Vi tar det bara riktigt lugnt nu innan vi ska åka hem.

Simmat med fria delfiner.

Igår morse tog vi bilen och åkte efter kusten några mil uppåt mot San Fransisco-hållet. (Pacific coast highway)
(Just ja, glömde säga att där vi har vår bil parkerad...råkade få veta att Arnold äger det huset och har sitt kontor i det på ett av våningsplanen så parkeringsvakten släpade in mej och JR i Arnolds entré på huset då vi skulle få se en målning innan vi åkte i väg med bilen.)
Då har man vart i Arnolds jobb-hiss då...
Efter att vi åkt ett tag vid Malibu stannade vi och tittade på havet vid ett utkikställe som hette Point Mugu state park.
Ingen trängsel där direkt!
När vi kom hem gick vi till vår strand.
JR har blivit tilldelad en Miss America-handuk av hotellet och jag en Hammarby.
Vi lekte och busade i vågorna.
Plötsligt såg jag en fet svart fena tydligt åka bakom Jörgen ca 25 meter bakom honom. JR märkte också något och vi fick full fart upp på stranden.
All folk började peka o gasta på stranden. Vi trodde verkligen att det var haj först.
När man bara såg en en ensam fena väldigt nära en själv känns det...lite halvläskigt! Sedan dök det upp fler och fler fast längre ut och vi tror att det var 5 delfiner som simmade med oss.
En riktigt häftig upplevelse.
Idag har vi fått veta att det även finns haj här och att många hajtänder finns uppflutna på denna strand. Sharktooth-capital!
I dag flög kustbevakningen helt galet fram och tillbaka över strandkanten då de sagt på riks-nyheterna att haj varit synlig i Venice den senaste tiden.
(Jäklar vad bred den är stranden!)
Nå väl, häftigt med delfinerna i varje fall! En punkt avprickad på bucket-listan om man hade haft den punkten!
På eftermiddagen joggade jag fram och tillbaka till Den här piren, alltså Santa Monica pier.
Så varmt och jobbigt. Jag är inte i form nu. Dags att återta formen inom kort. Känner mig inspirerad!
Efter den 4 km långa joggingturen och en dusch promenerade vi tillbaka till piren i solnedgången.
När det var dags att äta åt vi på "Bubba & Gump Shrimp company"
Känt från filmen Forrest Gump. Restaurangen var ett museum från filmen.
Det var de allra godaste revbensspjäll och räkor jag ätit i hela mitt liv!
Revbensspjällenbara föll isär! (JR kunde dock inte äta detta då det innehöll gluten utan han fick en biff med ris...) Stackarn, det är verkligen helt jäkla omöjligt att få tag i glutenfritt gott.
En annan rolig sak som inträffade idag var att jag fick skäll av JR att jag inte fotade som jag skulle och tillräckligt! Jag var inte tillräckligt snabb då med delfinerna men framför allt missade jag att fotografera en man som gick över gatan och där mitt på gatan tappade byxorna ned till fotknölarna och han jobbade med att dra upp dem i flera minuter och jag fotade ändå inte!

Innehållsrik dag igen!

I morse ringde vår väckarklocka 4:30!
Helt sjukt ju egentligen.
Det var fortfarande natt ute när vi gick de ca 400 m till Gold's Gym.
Vi hade fått besked om att de dagar Arnold tränar är han där vid 5 på morgonen. Massor av folk var redan där och tränade när vi kom. Såg mest ut som stammisar. Vi tränade armar vårt lösaste för att palla att träna länge för att se om han dök upp.
Intei dag men JR såg 2 andra gubbar han kände igen från den där världen.
Vid 7-tiden var det soluppgång och gick vi hem och sov ett par timmar till.
Sedan gick vi till stranden. Konstigt nog var det varmare i vattnet idag så det var ett rent nöje att bada i vågorna.
När vi fått nog på stranden tog vi en promenad på ca 4 km I värmen för att handla lite mat på matvaruaffären.
När eftermiddagen och kvällen närmade sig hyrde vi cyklar och körde lite fram och tillbaka på den långa härliga strandpromenaden mellan Venice och Santa Monika.
Efter cykelturen gick vi tillbaka till gymmet för ett kvällspass ben. Coolt!

Venice Beach, Los Angeles.

Om en stad är lika stor som Småland så finns en del.
Det känns som allt vi besöker är en helt ny semester.
I förmiddags anlände vi efter 20 minuter i bilen till strand-stadsdelen Venice beach.
Vi har bara ytligt hunnit bekanta oss med omgivningen och vi bor på stranden där det dagtid är stimmigt och folkrikt men nu på kvällen ganska lugnt.
Stranden är så förbaskat lång och stor att den känns helt öde fast den inte är det. Massor av cyklar som åker på de slingrande cykelvägarna längs stranden. En hel del hasch-tomtar också, de ser rejält slitna ut en del. Hög  reggae-musik längs stranden. Allt känns lite overkligt. Folk på skateboards eller med en surfingbröda under armen.
Fantastisk solnedgång, blev helt förstummad när den kom!
Utsikt från vårt hotellrum.
En stund på stranden blev det men inte tal om något bad då havet var iskallt!
På eftermiddagen letade vi upp världsberömda legendariska Gold's gym där Arnold och grabbarna tränade som unga och där de fortfarande tränar.
Vi kollade om det var möjligt för oss att få träna där och det gick så fint så, de var så vänliga, tillmötesgående och gemytliga i sitt välkomnade.
(Hur kunde min biceps se så jäkla stor ut på bilden?)
Vi shoppade en del i deras shop.
På kvällen fick vi tag i glutenfri pizza till Jörgen.
Jäklar vad jag kommer gå upp i vikt den här semestern...eller redan har gjort. Får ta tag i det när vi kommer hem.

Griffith Observatory.

Vi känner oss helt enkelt inte sugna på Universal Studios trots att vi förstår att det är något alldeles extra så vi struntade i det idag också och åkte upp till Observatoriet som är ett utsiktställe med gigantiska kikare.
Jörgen börjar ta sig som fotograf, jag kom på honom att fotografera mat i morse efter att han stylat till baconen och äggen! That's my man!
Sedan åkte vi.
Så klart fanns ingen parkering där uppe utan vi fick parkera vid bergens fot och promenera upp idag igen.
Vi börjar få duktig träningsvärk i ben och rumpor. Den senaste veckan bara har vi gått 6,6 mil, det som vi mätt. Vi har gått mer men då inte mätt. Mycket har varit i brant stigning.
Väl där uppe ser man faktiskt Hollywood-skylten riktigt bra även om den blir skitliten, minimal på bild.
Vi lekte lite med den från observatoriet.
Det är skylten man ser där bak.
Selfipinnen är så lång så det krävs båda oss för att hålla i den och fyra av!
Sen när vi kom hem låg vi vid poolen några timmar innan vi gick och körde ett kortare axel-pass i gymmet.
Efter ett långt bad med läsa bok gick vi till Farmers Market och åt på favoriten Pampas Grill, den brasilianska grillen.
Just på denna bild ser det lugnt ut i grillen men det är eld o lågor med långa köer till dessa gubbars kött!
Nu är det tack o hej för oss från The Grove. I morgon tar vi oss vidare ned till stränderna.

Runyon Canyon Hollywood LA.

Idag var det så nära att vi åkte till Universal studios för det bör man ju se men det känns liksom fel att gå inomhus när vädret är så soligt och härligt så vi tog åter igen råd av Mia som nyligen varit här att man bör gå på hike!
Vi googlade var man gör sådant och fick då besked att man inte ska missa Runyon Canyon. (Det är tydligen här man spelar in slut-joggen i Amerikanska Biggest Looser)
Det är ett fantastiskt bergsområde, riktigt kuperat, precis där kändisarna bor i Hollywood Hills.
Vi tog bilen till foten av bergen.
Vi hade ju ingen aning om vad vi skulle förvänta oss utan åkte bara dit och började promenera.
Uppför...uppför...uppför.
Mötte flera, ganska många människor som troligen var ruskigt kända då de joggade iklädda solglasögon och neddragna kepsar eller gick med sina hundar. (Bilden ovan får visa på typexempel på hur sådana vi mötte såg ut :-) )
Vi försökte verka helt normala där och inte glo på dem. Kändes inte som så många turister där mer än oss, de som var där verkade hemmavana.
Det var verkligen magisk utsikt och vi tyckte dagen var helt underbar. 7 km promenad blev det men det tog lite tid då hälften var kraftigt uppåt + att vi tittade mycket på utsikten.
Kolla skylten! Skaller-orms-varning!
Blir ju lite mycket bilder när jag är i farten.
När vi kom ned i Hollywood igen gick vi på MC Donalds och drack Milkshake.
Lite promenad på boulevarden innan vi åkte hem.
Väl hemma lade vi oss vid poolen och läste innan vi gick till "Farmers market" för att äta middag.
Vi hittade en slickepott-jäkel också. Inte lika men så nära vi kunde komma.

Lugn dag.

Idag tog vi en lite softare vilodag. Inledningsvis pajade jag slickepotten genom att använda den som stekspade när jag försökte steka ägg på gas-spisen. (Mission för dagen blev att undanröja bevisen för detta o få tag i ny stekspade... Inte så jäkla lätt!)
Vi gick till gymmet och tränade. Förutom lite styrka sprang jag 2 miles på löpbandet vilket är drygt 3 km.
Det lustiga är att i Las Vegas, på Bodybuildingmässan var JR som ett sträck jämfört med de andra, såg eländig ut. Här i Los Angeles ser han ut som en biff jämfört med de andra :-)!
Sedan gick vi en liten promenad bort till köpcentret The Grove och letade slickepott och läppstift till L på jobbet utan framgång.
Hur mycket dyra slickepott som helst men ingen som liknade den vi pajjade. Vad heter Slickepott på engelska....
Sedan käkade vi supergod lunch på Pampas grill igen. Vi är lite sugna på att föra in den kedjan till Stockholm! Vad tros om det?
Jag ser lite trött ut på denna bild men det är inget mot mina underarmar, de ser ju helt döda ut!
Man ser faktiskt Hollywoodskylten från vår gata!
JR drar djur till sig var han går...
På kvällen tog vi mod till oss och åkte de 4 minuterna till en affär som heter Ralphs som vi fick tips av Mia skulle vara en riktig affär!!!!
Äntligen! Både läsk och bacon och onyttigheter! Nu ska vi äta vofflor och sylt och sprutgrädde!!!

Vi köpte tvättmedel också för att köra lite tvätt i tvättmaskinen men vi gick bet, det var på tok för avancerat! Ser ut som 2 feta torktumlare vi har i lägenheten!

Promenad till Hollywood.

Igår morse slog vi in "Walk of fame" på appen Navigon och så gick vi dit. Det var väl raka vägen ca 4 km igenom lugna villakvarter där folk rastade hundarna och sade hej till oss när vi promenerade förbi.
På ett ställe gick vi igenom en sportanläggning h och då ser man faktiskt skylten med Hollywood riktigt tydligt helt utan zoom :-)
Kolla där på berget i bakgrunden.
Sen kom vi fram och blev lite förvånade att det var så stillsamt och lugnt även där. Det är svårt att känna att man är i en storstad när allt är så lugnt. Jag sade till JR att än så länge känns vår Los Angelesvistelse som en tisdagmorgon klockan 10 på Drottninggatan, fridfullt småtrött.
Lite glssiga bilar och så men annars ganska lugnt.
Vi gick runt lite här som sig bör och sedan tog vi en Milkshake (de är mycket godare än hemma!) På MC Donalds.
 När vi tröttnade på det åkte vi ett varv i 2 timmar bland kändisarnas hus i Hollywood och Beverly Hills. Inledande kan vi visa trappen där Julia Robert blev hämtad i Limo av Richard Gere i filmen "Pretty women".
Här bor hon förresten på riktigt Julia Roberts.
Det skilde sig lite i områden, hon bodde nere där gatorna var breda.
I denna lösning möttes ca 6 vägar? Minst och ingen och alla hade företräde!
Här nedre på de bredare gatorna bodde även Michael Jackson bland många fler. Det här är hans hus.
Naturligtvis åkte vi upp till en utkiksplats där man skulle se "skylten" också men det var så pass dålig sikt och disigt och långt ifrån att....nja...det blev ingen vidare selfie där.
JR tog däremot denna panorama där som jag tycker går att se något på ändå.
..och jag tog den här när han fotade mig på Panoraman här ovan.
(Man ser ju mig på den i högra nedre hörnet)
Sedan åkte vi runt uppe i bergen och kollade kändisarnas hus. Vi blandar doch ihop var de bodde men några kommer vi ihåg.
Justin Bieber
I det biega bor Vin Diesel och i det vita Densel Washington. Undrar om de tar in posten till varandra eller bråkar om vilket staket de ska mellan husen :-)!
Kanske detta var Leonardo DiCaprios hus eller om det var Britney Spears...blandar ihop det.
2 timmar av kändis-hus-tittande sedan promenerade vi hem igen. Blev en rejäl långpromenad även denna dag!

Hur svårt kan det vara?

Igår lyckades vi ju hitta en matvarubutik för första gången. Vi tyckte det var konstigt att det inte fanns någon Cola eller godis och allt var så sjukt dyrt och vi förstod att vi hamnat i en hälsokost-supermarket. Den hette Trader Joe.
När vi skulle äta frukost i morse märkte vi att yoghurten var gjort på kokosnötmjölk (läs kräkvarning!)
Äggen var god smak på men den förbannade gas-spisen vägrade ju koka upp vattnet så äggen låg o gonade sig till stenhårda (vårt fel)...dessutom hade vi inget salt.
(Kaffet jag fick tag på var koncentrat flytande man blandade med vatten...skumt men funkade).
Flingorna vi trodde var glutenfria chokladflingor som JR var glad över att ha hittat visade sig vara "Purple corn coverd with brown rice..no sugar". Hur som helst gick de att äta.
Idag tänkte vi att vi måste komma till en bättre mataffär, se en riktig Amerikansk fantiserade vi om.
Vi frågade vakten på hotellet var närmaste fanns vi promenerade bort till The Grove shoppingcenter och mitt e mot låg affären Whole foods han tipsar om en stor en.
Vi gick glada i hågen in och började operation shopping mat. Vad händer? Samma sak här! Sprutgrädde gjord på soja och ris!
Inget tvättmedel eller bacon eller läsk här inte! En lika dan affär till! Fick dock tag i några få produkter gjorda på komjölk av kor som inte ätit besprutat gräs....
Margarinet som fanns var importerat från Irland. Vad är det för ekologiskt med det?
I morgon hoppas vi finna en riktigt onyttig vanlig jäkla matbutik!!! Vi verkar bo i ett hälsokvarter, finns knappt en överviktig människa här men det kanske är så när det är så nära Hollywood.
Vi promenerade upp dit idag men det skriver jag om senare.
Hur som helst, vår lägenhet är så tyst och det är så lugnt i denna stadsdel att det är svårt att fatta att vi är i Los Angeles. Det är bra mycket livligare hemma.

Framme i Los Angeles.

Efter en 400-kronors-frukost med "Drick-så-mycket-alkohol-du-vill" till omeletten satte vi oss nervösa i bilen. (Obs, vi utnyttjade inte frukosterbjudandet).
Jag kan varmt rekommendera denna app GPS som kostade ca 300 kr till telefonen. Den är helt otrolig och fungerar i offlineläge efter att man laddat ned de delstsrtkartor på wifi hemma som man behöver.
Den pratar svenska och fungerar på både bil och promenader. Beskriver perfekt hur man ska åka och i vilken fil.
Lite exempel på hur det ser ut när man åker.
Ca 45 mil var det och vägen var väldigt kuperad men bred och lika dan  hela tiden, en lååång öken helt enkelt.
Hur som helst, vi behövde inte stå i så långa köer som vi förväntat oss när vi närmade oss LA utan vi bara landade helt odramatiskt ca 4 km från Hollywood där vi nu ska bo i 5 nätter i ett lägenhetshotell som heter Palazzo.
Riktigt lugnt och fint läge i Los Angeles och lägenheten är toppenfin!
Lägenheten ligger 800 meter från ett riktigt trevligt shoppingcenter som heter The Grove.
Vi promenerade dit och äntligen hittade vi massor av bra mat till normala priser. Inte billigt men normala Sverige-priser för lunch. Vi åt på jättetrevliga "Farmers market".
Sedan gick vi till en mataffär och shoppade lite frukost mm.
Det visade sig sedan att det var en kombinerad hälsokost-ekoligisk affär och det var troligen därför det var svårt att hitta kaffe, läsk och grejor + att det var ganska dyrt.
Dock enkelt att hitta glutenfritt!
Sedan gick vi hemåt. Här är vår gata och ingång.
Nu sitter vi i soffan o äter ekologisk ost och glutenfria kex och tittar på tv. Allt är så lugn jämfört med Las Vegas! Skönt.