Onsdag den 25:e juli. Mammas och pappas födelsedag!

Denna morgon fixade jag i ordning 2 långpannetårtor. En som vi skulle ha när mamma och pappa kom på fika då det var deras födelsedag och en som pappa skulle få med sig hem då han uppskattar lite kaka till kaffet hemma! Han fryser in och tar ut en godbit då och då.
Mamma och pappa kom och de planterade en regnmätare i vår trädgård. En regncermoni hölls men den måste varit svag då den ännu inte givit verkan. Regnmätaren är krut-torr!
Som stor glad överraskning dök yngsta sonen upp. Han hade varit i Strängnäs hos flickvännens morföräldrar och tog vägen om oss. Kan en mor bli gladare? Har ju knappt sett skymten av honom i sommar.
Mina föräldrar tycker också om Didrikstorp, det märker jag och det är så mysigt att vi numera träffas oftare! Mamma o pappa, ni är alltid välkomna, det är bara att ni kommer och hänger med oss. Mamma ser ut att njuta av att ligga i tystanden i skuggan på gräsmattan.
Pappa tog med sig hans mammas eller mormors recept på "farmors--tårta" som jag minns från när jag var liten. En kaka min farmor gjorde i stekpannan i olika lager med äppelmos emellan och så hällde man lite ovispad vispgrädde på sin bit så den blev blöt och smaskig. 
Jag har lovat honom att göra den till oss till nästa gång de kommer. Jag tänkte byta ut vetemjölet mot glutenfritt bara.
Tänk att det tagit hela sommaren till vi hittade att det här var en riktigt bra plats med skugga där våra utemöbler kan stå. Ingen kan ju sitta idem eller stå ut om de står i solen!
Mor o far fick lite grillbestick i dessa grillförbudtider.
Sedan åkte mor o far hemmåt och vi andra behövde akut åka och bada i hettan.
Sonen E har ju talanger från barndomen att göra volter på studsmattor och med gymnastik så han var ju som en cirkusartist på trampolinen i Djulöbadet.
Helt orädd och graciös! 
Efter badet  vilade vi en stund där vi hittade svalaste möjliga ställen i huset.
Efter det skulle vi möta upp grannarna för att gå på orgelkonsert i den stora Floda kyrka. Vi har åkt förbi och förundrat tittar på den flera gånger och nu skulle vi få gå in! E körde oss dit. 
Denna landsortskyrka är helt gigantisk!
Inuti var den väldigt vacker. Vi tittade runt lite innan konserten. 
Innan konserten startade smet sonen iväg för att fortsätta färden hem då han hade en tidig tid att passa morgonen efteråt.
 
Här är orgeln som det spelades på. En väldigt fin konsert som spelades av ett riktigt proffs. 
Prästen smög in lite bön och kyrkligt mitt i men ganska diskret.
Sedan liftade vi med grannarna hem. 
Efter lite middag använde vi kvällen åt att pyssla lite ute nu när temperaturen började gå ned. Jag pysslade lite med att starta upp att göra spaljén till rosen och JR mekade med sin ta cross.
Sedan blev det väl lite tv-tittande i vanlig ordning.
 
 
#1 - - Mor:

Mycket trevliga bilder, men det är en del av dem man får lära sej att stå ut med.
Trevlig födelsedag i övrigt efter en nostalgitripp runt K.holm. Som vanligt GOD tårta! Kul även att få en skymt av yngsta barnbarnet.