Efterlängtad helg på torpet igen.

I fredags kväll efter att jag vaknat efter nattjobb och JR kom hem från jobbet fick vi äntligen åka ut till landet igen. Vi fick stå i långa köer vid Södertälje så då passade vi på att åka av där och handla inför helgen och JR köpte en högtryckstvätt också. Sedan åkte vi igen när trafiken lugnat sig. Kom fram någon gång efter 20.00.
(Bilderna är tagna med mobilien i helgen även om man kan tro de är lite gamla :-)
På fredagskvälllen blev det tända brasa och titta på film.
Just ja...jag försökte baka en kaka från min pappas mormors recept. En tårta som görs i stekpanna i ugnen. Det gick helt enkelt åt H-vete och jag slängde den och bakade en riktigt lyckad chokladsockerkaka i stället. 
Jag tog glutenfritt fint mjöl i stället för vetemjöl och så lite mer matfett då glutenfritt mjöl vill ha det lite mer fett, tog hälften grädde och hälften vatten i stället för mjölken också.
Just ja, innan vi fick titta på film satte JR upp nya fläktren medan jag bakade.
 
På lördagmorgone åkte JR till crossbanan en stund och jag byggde den här spaljen, den vänstra och målade lite bakom. Har fått för mig att rosorna inte vill klättra om man inte visar dem vägen. Som ni ser har jag stora förhoppningar om klätterrosor här! Den högra har ju tagit sig efter att den fick spalje i somras.
Sedan kom mamma körande!
Mamma körde alltid bil när jag var ung men så slutade hon. Nu var hon ute och övningskörde efter 10 år i passagerarsätet! Pappa sade det gick finfint! 
Vi fikade sockerkaka och pannkaka, rena hälsokuren men det slank ned. Mamma hade med hemmagjord saft och sylt vilket är så gott och trevligt!
Sedan stack hon ut och rev i landet...eller det som nästa år ska bli ett land! Tror hon ska få lite friare tyglar att odkla där nästa år. Pappa ska få bossa över potäterna men resten blir nog mammas baby.
Mamma visade framfötterna och visade var delar av ADHD-diagnosen kommer ifrån. Hon plockade alla pelargonerna från vissna löv.
Pappa var med mig i garaget och kom med tips och triks hur man sågar rakt med cirkelsågen. Drömmen och planen för denna dag var att tillverka en helt ny dörr till kattvinden. Jag var lite nervös i starten men kom sedan fint igång.
Rätt vad det var hade jag snickrat ihop en dörr som jag tycker blev riktigt fin!
har hittat ett gammalt kammarlås jag ska försöka renovera till den....eller så får jag köpa ett nytt kammarlås till den.
Den passar som "pitten-i-Greta" för att tala klarspråk! 
På kvällen grundade jag den med kviststopper.
Här är förresten en fin bild på mig och mamma som mamma visade mig i sin teleon. Den vill man vara rädd om.
Efter maten var det soff-häng med brasa och film igen.
På söndagen tog vi sovmorgon!
Efter frukost gick vi ut. Jag klippte ett av de stora äppelträden och JR klippte gräsmattorna..
JR fick hjälpa mig med de absolut svåraste högsta grenarna.
Vi höll på i trädgården i den sköna höstdagen fram till sena söndagseftermiddagen då vi bev tvungma att åka hem.
 
 
 
 
 
#1 - - Kicki:

Wow, så snygg dörr!! Kommer till dig om jag ska göra en :-)
/Kicki