Vacker lördag i Didrikstorp.

När vi kom till landet låg det löv överallt i tjocka drivor! Jag ignorerade det och åkte på lördagsförmiddagen till Julitta loppis för att leta en Emma-fåtölj till M att sy om.
Så klart hade jag tur och hittade en som kostade 650 kr. Jag prutade lyckosamt ned ned den till 300 kr!
JR provsatt den när jag kom hem.
 
Möttes av välkomstkommittén!
JR hade med hjälp av sopborsten på gräsklipparens uppsamlingsvagn trollat bort  nästan alla löv på hela tomten!
Mamma hade bakat glutenfri Ambrosiatårta som var så god! 
Vi provkörde nya kaffekoppar från gårdagens shopping. Det känns lite mer högtidligt att dricka kaffe ur fina koppar tycker jag.
Sedan for mamma ut i landet och började meka med gödsel igen. Här ser man hur fint JR har krattat. 
Sedan beslutade jag och JR oss för att gå ut på kantarelljakt men vi gav upp ganska snart då det krävdes röntgensyn om man skulle få någon svamplycka med alla dessa blad på backen.
Tog ett kort på Didrikstorp ur en annan vinkel än tidigare.
Mamma och jag promenerade upp till den öde granngården för att titta lite. En dörr stod i det närmaste öppen på detta hus.
Bara en liten hasp. Vi kikade till det.
Huset var från 1853.
Vi kikade runt lite. Tapeter hängde kvar på väggarna. Undrar när någon satte upp dem? Detta  är ju ett av uthusen på gården. Hoppas någon köper det och bevarar och varsamt renoverar det inom kort så det bevaras.
När vi var där uppe fick jag samtal från det gulliga paret med alla växterna. De skulle stänga sitt ställe för säsongen så de undrade om jag ville komma dit och hämta lite mer plantor och frön.
Så kaört jag ville. Mamma och jag åkte dit direkt.
Jag fick gullvivor, Riddarsporrar, stockrosplantor och massa olika frön av Vallmo.
Ett litet vackert hus de har på tomten. Hade bara mobilen med mig denna dag men jag tycker ändå det blev fina bilder med det låga ljuset.
När vi kom hem var JR klar med löven och pappa hade börjat med maten.
Åt god och trevlig middag, pappa-stekt biff så klart!
Snygg bild på dem allesammans.
Pappa avslutade middagen med att äta glass och kolasås med kniv och gaffel!
Sedan åkte mamma o pappa hemåt och jag målade min dörr på ena sidan en gång och en dörrkarm på nedervåningen i ett infall av att jag borde göra någon nytta.
Före målningen...
Sedan låg vi i soffan och kollade film och moffade ostbågar. Bra lördag helt enkelt!
 
#1 - - Mor:

Som vanligt sååå trevligt!