Lösa problemet.

Måndagsmorgonen startade tidigt. Jag njöt av ett par välsmakande "riktiga" ägg från lyckliga hönor. 
Redan 7:30 stod vårt VVS-gäng och kommunens på plats. 
Hela gatan var full av mer eller mindre engagerade arbetare. En i hålet, tio som tittade på. 
I vårt garage i vår servicelucka rådde febril aktivitet. Vårt avlopp filmades baklänges och framlänges och svarvade och synades av mkt trevliga gubbar. 
Det filmades och rötter skickades hit och dit mellan vårt hus och kommunens rör. Till slut beslutade vi ändå att "relina" vår utfart 9 meter rör fram till kommunens nu nya plast för att hindra mer inväxtning av rötter då huset ändå är fr 1970. Relining innebär att man skickar in som ett stent i det befintliga rengjorda röret som ger röret en plastad ny insida som kan hålla enligt uppgift 50 år till. Det kostar mellan tummen och pekfingret 3000 kr metern fick vi veta så det är inget man gör bara så där i hela huset och grenkopplingar kostar extra... som fan! Hur som helst, vi tar den här biten nu från huset till trottoaren. 
De skulle komma åter och göra det under tisdagen när jag sov efter nattjobb. 
Jag stack till Hornbach och köpte plantjord till nya rabatten. 
När jag kom hem gick jag och lade mig några timmar i för nattens jobb. Stekte pannkakor till gubben min.