Vi har fått våra första kycklingar.

Sista januari blev hönan Barbro väldigt målmedveten. Hon samlade ägg från polarna, bjöd in dem att lägga i ett rede där hon parkerade sig. Dax för ruvning.
Ingen kan nästan avbryta en höna som bestämt sig. Hon vare sig åt eller rörde på sig. En gång om dagen lyfte (fram till lockdown dag 18) jag ut henne i 15 minuter för att hon skulle bajsa och dricka lite. Hon var motvillig och vinglig. Jag höll koll på äggen under tiden. Skrev datum på dem som legat från 31/1. Det tillkom hela tiden nya ägg så kompisarna trängde sig in hos henne och lade ägg dagligen under hela processen. Jag plockade enträget bort dessa nya omgående. Alla ägg måste vara lika gamla i processen gör att kläckas samtidigt. 13 st tror jag det var som mest från start. Några sorterade hönan bort, de låg kalla utanför redet och kvar var 11 st på dag 21 som var i tisdags 20/2. Så började det kläckas. Det var svårt att se hur många det var under hönan och jag ville inte stressa henne så jag avvaktade, satt på fingrarna. I äggen pep det plötsligt, man hörde genom skalet.
Sen började de titta ut småttingar. De ljusa iom från de turkosa äggen och de mörka från de olivfärgade äggen.
Redan efter någon dag började hon lära dem äta och dricka. Man kan sitta o titta i timmar oman i te skärper sig, de är så söta.
Igår torsdag när jag kom ut i hönshuset luktade det ren död. Jag trodde hönan hade slaktat sina kycklingar men det visade sig att hon bara hade skitit efter 5 dagar! Jag blev tvungen att ta in dem och flytta över hela lilla familjen till en hundbur så jag kunde göra rent redet hon låg i. 3 ägg låg okläckra under henne och 8 starka små kycklingar sprang runt. I ett av de 3 kvarvarande äggen var det dock liv i men kycklingen kunde inte komma ut. Vi beslutade chansa, hjälpa den ut och se om den kunde överleva. Den hade ju gått 3 dagar över tiden. Det var kycklin nr 9 så den får heta Nian. Nu fredag hade den torkat och den levde fortfarande i morse men var inte lika stark som övriga. Vi får se..
Då jag skulle åka och jobba i stan beslutade vi att mamman och kycklingarna skulle få bo inne i badrummet i helgen så JR kunde se efter dem lättare. Undrar hur många som är hönor och hur många som är tuppar? Som sagt, bara hönorna kommer kunna var kvar. Dessa hönor kommer börja värpa framemot Augusti och säkra äggproduktionen i höst när "gammelhönorna" tar vintervila fram till efter nyår. 
#1 - - Mor:

Såååå roligt att se detta och vilket bestyr du / ni har haft och vad mycket jag tror att du lärt dej under denna process. Verkligen roligt att fått ta del av.