Mer lek med lera med JH och hennes mamma.

Egentligen helt oplanerat beslutade JH och jag med mkt kort varsel att vi skulle åka tillbaka till Solna och slappna av med lite mer leralek.
Det här är det fatet jag fick till innan bränning. Jag har tryckt en vacker spets i leran och sedan målat med svart pigment över och sedan tagit bort spetsen. Efter bränning kommer allt som ser grönt ut att bli svart och sedan skall det lackas så det blir högblankt. Jag tycker det ser grymt snyggt ut för att vara gjort av en nybörjare!
 
Först köper man sig ca 2,5 kg lera (30 kr/kg). Sedan knådar man ut luft ur leran och kavlar den sedan till en lagomstor inte allt för tunn pannkaka. Man lägger den över en form och börjar skära till den och fixa undersidan. Det tar ens tund att stå och peta till den. Jäkligt skönt och avslappnat. Inget går speciellt fort här. 
 Man ristar in sitt namn och gör "fötter" på den så den kan stå sedan.
När man kommit så långt är det dags att torka och torka och torka leran med hårfönar så att det går att plocka ur formen på leran så att man kan börja jobba med insidan.
Hyvla till kanten med en rasp och lite finess och sedan trycka i ett tyg eller något man gillar för att piffa till det lite.
 
Sedan måla med pigmentet.
Fortsättning följer på den här skålen hoppas jag!
Sedan undrar jag egentligen bara en sak...
Hur tänkte man i stadsplanen med bygnadslov och så när man godkände ca 10 stycken av de  här livlösa skapelserna till hus vägg i väg med de vackra husen nedan (där lerverkstaden ligger). 
 
Jag får typ ångest av att titta på dem och tänka på att människor tvingas stänga dörren om sig i dessa gråblåa monster. Det ser helt livlöst ut när man går förbi där.
Hoppas de som bor där är lyckliga på andra sätt eller inte bryr sig. Jag kanske bara låter bortskämd men jag menar verkligen bara att man borde tänkt till och tänkt lite på människors trivsel när man byggde.
 
#1 - - PYSSELPROGRAM:

Detta gillas! Vi som älskar pyssel! :D

#2 - - Mia:

Va fint fatet blev 👍

#3 - - Mor:

Trevligt med det ni gjort / gör med leran.
Kan man inte få beställa ett fågelbad gjutet från ett stort rabarberblad. Har många ggr tänkt försöka mej på ett gjutet i betong, men det har inte blivit mer än en tanke. Har sett sådana i tidningar......

#4 - - Camilla:

Avundsjuk på ditt skapande. Jag har inte alls något anlag. Jösses vilka osnygga hus! :(