EFIT Torsdag 26 juli 2018

Blogg.se var lite bråkig med mig igår och ville inte ladda upp mina bilder så därav dröjsmålet.
Här kommer min EFIT från 26/7-18.
EFIT, ett foto i timmen, är en sajt där man på givna dagar lägger upp en länk till sitt blogginlägg Ett foto i timmen. Sajten startade 2004 och har adress http://ettfotoitimmen.se

EFIT

De andra deltagarnas EFIT den 26 juli hittar du här. Texten ovan är kopierad hos min väninna KRAKA som introducerat mig i EFIT.

Kanske är lite fusk men jag vaknade vid 4 i morse 26/7 av en förbaskat störande fluga. Släppte in katterna som aldrig brukar vara ute på nätterna på landet. Såg älvorna dansa på åkrarna och tog dagens första EFIT-bild. Ena katten Mercan åt, drack och var fast beslutsam att gå ut igen. Jag lade mig och somnade om.
Vaknade innan kl 10 nästa gång. Maken och den andra katten sov fortfarande. Ser ganska gosigt ut. Jag gick upp och satte på kaffet.
Ca 10-tiden var det frukost. Redan alldelse för varmt att sitta ute.
När vi tittade ut såg vi att bönderna arbetat med att skörda hela natten och vi förstår dem, de kan ju inte arbeta i hettan på dagarna. Bönderna jobbar natt detta år, troligen utan ob-tillägg.
Vid 11 var jag igång med att klippa, riva, såga aggresiv sly i trädgården. Har förhoppningen att jag i värmen ska palla att röja en bit varje dag.
Det här är strax efter 12. Vid det här laget är jag aggressiv och nästan förvirrad av värmen. Svetten sprutar och jag behöver dricka. Maken sitter oberört och mekade gammal moppe bredvid.
Vid 13-tiden smiter vi in i en kohage då vi av en granne fått veta att det går att bada i sjön som ligger i den.
Jo tjena...nä, vi måste gått fel, hör stod vattnet helt stilla och dög knappt till att vattna korna i hagen med.
Vi fick akut åka till det vanliga badstället.
Först stannade vi på Biltema och köpte tändstift till moppen och mjukglass vid 14-tiden.
Det här kortet var jag tvungen att ta genom att förstora med mobilen. Jag gick så långt jag kunde ut i vattnet och fotograferade maken med mobilen när han drycker från flotten. Det är klockan 15-bilden.
Klockan 16 ligger vi fortfarande vid Djulöbadet och det är långt över 30 grader varmt i skuggan. Vattnet är skönt. Här är det jag som dyker. 
Vid 17-tiden försöker vi softa lite i skuggan men ger upp och tar solstolarna och försöker softa lite i gymmet som vi hoppas ska vara svalt men även där är det kvavt.
Vi ger ganska snart upp...det är för kvavt även i gymmet.
Jag tar en titt om jag kommer upp på gymtaket för att lägga nockpannorna tillrätta men får ge upp, det är för rangligt och högt för mig. Detta tak måste nog helt läggas om.
Någon gång efter 18.00 lagar vi middag. Kött som pappa och mamma rekommenderade oss att köpa, kalventrecôte på Willys. Det var riktigt bra!
Efter 19 byggde jag denna spaljé klart till rosen vi köpt.
 Jag höll nog på ett tag och någon gång efter 20.00 målade jag på dessa gamla plankor med rödfärg eftersom jag skall bygga ett litet skärmtak av dem till vår värmepump framöver. 
vid 21-tiden ca tvingade JR mig till att sluta pyssla med mitt då han ville kasta pil med mig. Det var första gången för mig jag kastade piltävling, den hette 20. Det gick riktigt illa för mig men det var trevligt. Jag föreslog att JR skulle gå iväg och dricka 10 öl så det blev mer jämt mellan oss i pilkastningen men han sade han skulle slå mig även med 10 öl i kroppen. ( Jo, han är fortfarande nykterist...)
Nu börjar oron i oss alla bli starkare. Vi har inte sett till vår grå katt på hela dagen trots att vi ropat och ropat.
Maja hängde med oss ut och letade. Vi ropar och ropar på henne och Maja går med oss. Maja klättrade till och med upp i ett träd och mjauade själv, det kändes verkligen att hon förstod vi var oroliga för Mercan.
 JR och Maja gick efter åkern i solnedgången efter 22 och letade efter Mercan, jag gick sedan åt andra hållet och plötsligt dög det gråa lilla trollet upp.
 Vid 23-tiden var hon helt tofsig och förvirrad och matt. Jag tror hon hade solsting helt enkelt i hettan. Det var ju 34,5 grader idag i skuggan. Vi tvingade henne att dricka och satte på värmepumpen på kylning och svalkade ned henne (och oss).
 Vid midnatt hade hon börjat spinna och hoppat upp i soffan med oss. jag kammade och kammade henne för att få bort alla frön och kardborrar.
Vid 01-tiden satt jag och försökte blogga men det ville sig inte, inga bilder kunde läggas upp och jag slängdes ut från blogg.se hela tiden. Då beslutade vi oss för att se ett par avsnitt till av serien Innocent som är riktigt bra.
 Strax före 2 på natten åt Mercan och JR lite kvälls-mellis och ordningen var iordningställd. Maja tittade på. Sedan gick vi och lade oss.
#1 - - Kraka:

Jag tycker du är så fantastisk som orkar hålla på med hus och trädgård i värmen. Jag gör ingenting. Sitter i skuggan och lyssnar på ljudböcker.
Kom nyss hem, varit på Grönan med Fredrik och lyssnat på Ziggy Marley. Olidligt varmt. Men nu är jag hemma i stugan och det är 31 grader. Orkade inte kolla utomhustemperaturen. Katterna vill inte ligga i sängen utan försöker hitta den svalaste punkten i stugan.

#2 - - Mor:

Det är en förfärlig känsla när katter försvinner. VET !
Det ser mysigt ut i TV-rummet. hoppas få tillfälle att sitta
där under samma omständigheter.
Torpet är verkligen ett mysigt ställe! Får nästan ta oss i kragen för att
inte för ofta hitta på en ursäkt att åka dit. Mycket beror också på att
"folket" som bor där är så trevliga att träffa.

#3 - - Anna:

Trevligt med ett nytt ansikte! Jo, man kan köpa pizzadeg på pizzerian, de har även små burkar med tomatsås man kan köpa. Och pizzadegen går utmärkt att frysa in!
Härliga bilder!

// Anna

#4 - - Anna:

Trevligt med ett nytt ansikte! Jo, man kan köpa pizzadeg på pizzerian, de har även små burkar med tomatsås man kan köpa. Och pizzadegen går utmärkt att frysa in!
Härliga bilder!

// Anna

#5 - - Lillian:

Det er helt forferdelig varmt om dagen, det er slett ikke godt engang. Tror dette er første gangen jeg virkelig har lengtet etter en uke med regn. Du har noen utrolig flotte pusekatter. Hadde det ikke vært for EFIT så hadde jeg ikke funnet bloggen din, her skal jeg titte innom oftere.