Trött på vinter.

(Bild från när jag åkte till jobbet i kväll. Det var hemskt. Totalt oplogat hela vägen och värre lär det bli när jag ska åka hem i morgon bitti, stormen yr).
Jag jobbade mkt över nyår och första veckan på året. Sen blev jag ledig 6 dygn. Jag var ensam hemma några dagar och det var riktigt kallt, minus 22. Vattnet hade fryst när jag kom hem och det var 10 plusgrader i köket. 
Innan vattnet helt slutade komma ur kranen kom helt svart vatten.
Jag eldade i vedspisen och kaminen. Ställde klockan när jag sov mellan nattpassen, gick upp och eldade. Sov ett par timmar till. Sov i soffan framför kaminen. Hämtade oändliga mängder ved och bytte vatten till hönsen varannan timme då vattnet frös hos dem också.
Jag är less på denna stränga bistra vinter nu. Jag oroar mig för om jag ska kunna ta mig till jobbet nästan dagligen. Jag blir trött av att oroa mig. 
Ester har diarre och hönsen fryser. 
Vårt vatten var fryst i exakt en vecka, fick tillbaka det under tillfälliga tövädret i lördags. Vilken lyx att ha smutsigt vatten i kranarna igen. Det har varit en tung vinter. 
Hur som helst, att vattnet frös gjorde att vi tog tag i att beställa borrning av vatten, de ska troligen borra i februari redan. Vi måste göra det nu, vi hade tänkt vänta tills vi sålt huset i stan men vi kan inte leva utan rent drickbart vatten längre. Längtar till att bli ren när man duschar och att kunna ta ett glas vatten att dricka ur kranen, är trött på vattendunkar och att hela tiden tänka på att spara vatten. (Jo, jag fattar att det är nyttigt att inte ta allt för självklart, att ha provat på att leva utan bekvämligheter).
Denna vecka har jag åkt in till stan o duschat på gymmet och på jobbet. Jäkligt jobbigt med toabesök och att en så enkel sak som att tvätta händerna när man varit i hönshuset och hanterat höns-skit. 
Disk tar flera timmar. Vi lyckades ta hål på isen på vår gamla grävda brunn med smutsigt vatten på tomten och fick fatt i vatten vi kunde värma på vedspisen och diska med. Vi kunde också hälla det i toan som en spolning. Genast blev livet lite lättare.
Som sagt, denna vecka har jag inte gjort så mycket mer än varit i verkligheten. Att gå med ved och vatten är ganska vilsamt för tankarna ändå.
Vi har varit lite griniga mot varandra, antagligen för att det inte är så lätt att se ljust på saken och ha ljusa tankar om drömmar och planer som vi normalt har. Det har bara känts ...evighetsmycket vinter och orkeslöshet. Jo just ja, Ester har varit ute och bajsat diarre ca 4 ggr per natt också, sånt tar på krafterna det också men hon har fått medicin nu och börjar bli bättre.
Jag har bakat ett bröd som blev bra. 
Jag har börjat måla första lagret i taket i matrummet.
Hönsen mumsar på gammal sillsallad och A-fil! 
Ester och Vanja har spenderat mkt tid framför kaminen i värmen.
Vi har i stunder av trevligt väder gått promenader.
Jo en sak till. Tro inte att det går att smälta snö till vatten att koka pasta i om det blir krig, det skulle vara ett evighetsprojekt. Jag försökte smälta en bunke men 1 liter blir bara 1 dl vatten, och tid tog det!




#1 - - Mor:

Stackars er ( hjärta, hjärta) Vi har verkligen tänkt på er. Vilka prövningar ni har haft. Själv har jag vaknat på nätterna och tänkt på era höns. Kära Far hade hoppats på att det hade gått att täcka hönshuset mera med täcken och sen presenningar på det. Då svara jag att det är inte bara att göra om man inga sådana saker har ......
Skönt att Ester blivit bättre men undrar förstås om hon blivit kall om lilla magen. Hon är ju närmare backen än Vanja när ni / dom är ute. Ja, det är verkligen en prövning ni gått igenom denna vinter och ni ska veta att vi har tänkt på er MYCKET. Men det får man ju inte renare vatten av eller varmare väder av. Vi höres närmare framöver..........( hjärta, hjärta i kvadrat)