Tuff cykeltur.

I torsdags förmiddag träffades Mia och jag för en tuffare cykeltur. Vi bestämde oss för att cykla Brantbrink-spåret, det långa 2 varv. Det är så jobbigt. Mia är stark som en oxe och med ett riktigt starkt pannben.
Fyra mil upp och ned, upp och ned kämpade vi på i fint väder.
Till slut fick vi en lunch i solskenet i Lida.
Trevligt sällskap men sådan här cyklingar är väl tuffa för mig. Jag tycker det är mycket jobbigt. 2 varv till på köpet...galet! Mina lår känns som spaghetti. Mia känner att vi snart ska på det igen och det är bara för mig att bita ihop.

Skyview och Fjällgatan.

I onsdags tyckte vi att vi behövde en liten utflykt så vi åkte in till stan.
Först åt vi lunch inne i globen shoppingcenter.
Sedan gick vi till Skyviw som är den lilla glasbollen som åker upp och ned på globen för att visa folk utsikten.
Riktigt högt och coolt var det.
Jag tyckte ju som vanligt att det roligaste var att ta kort.
JR tog minsann lite kort han med.
Det blir som vanligt lite bildblogg...
Sedan åkte vi till Fjällgatan och åt glass.

En trevlig dag. Himlen var dramatisk.

Mamma och pappa, 147 år!

På tisdagen var det mammas och pappas födelsedag!
Detta firades sedvanligt med fika tillsammans hemma hos oss med den innersta kretsen.
Vi hade en väldigt tur med vädret. Jag hade sedvanligt bakat rejält till pappa eftersom det är det han uppskattar. Han får med sig massa fikabröd hem som han fryser in och tar fram till sina fikastunder hemma. Jag tycker om att han nog tänker lite på mig när han äter det jag bakat. Mamma fick en blomma och så klart också äta av baket hemma sedan men det vet jag att hon vill avstå då hon ärvt lätthet till viktuppgång av mig.
Stora sonen hann tyvärr inte hem från jobbet förrän precis när gästerna skulle gå. De fick mötas i dörren. Här följer lite bildblogg på mina fina i familjen.
Mycket trevligt att se att alla var så pigga och raska. Ola hade mycket glädjande blivit mycket mjukare i lederna igen och planerade att gå på dans. Kan meddela mor och far att detta utföll mycket bra!

2:a dagen på Norrsund Norrtälje.

När vi vaknade på måndagen var det fortfarande ett strålande väder. Vi åt frukost på entréverandan i morgonsolen.
Här alltså...fast när det var morgonsol.
Liter bilder på Mia i morgonsolen.
Och på Chivve.
Efter frukost gick vi en skogspromenad.
Så jäkla härligt och vackert.
Vi kollade till deras båt som står till sig inför renovering i en av deras stora lador.
Den är som ett konstverk isig! Vilken konstruktion!
Sedan gick vi till deras nyrenoverade gamla smedja från förr i tiden.
Häftigt att det bevaras.
Fåren fick vi en skymt av men ingen närmarte kontakt.
När vi kom hem till gården igen gick vi ned till sjön och tog en liten roddtur med deras roddbåt.
Jag rodde en liten stund men mest rodde C.
(Snodd och lånad bild av Mia)
Jag känner på något sätt skuld i att sjöarna är så övergödda. Vet inte riktigt vad jag gjort fel men jag finns med i processen som förstör vår värld.
När vi kom hem igen var det dags för lunch. Vi gjorde pastasallad och grillade kyckling till. Supergott!

Här är värdfamiljen! Så fina och trevliga vänner!
Mias pappa har gjort i ordning ladan på gården till en festlokal där de hållit bröllop och fester. Här finns dansloge och en bar i högsta klass. Synd att JR och jag bara är gifta 3 ggr med varnadra annars hade jag slagit till på en gång till med honom! (Kristet, Buddistiskt och komunalt :-)) Man kanske kan slå till på lantligt? Går det?
I andra delen av ladan har Mias bror byggt ett fullutrustat gym!
Här fattas inget och på eftermiddagen tog grabbarna en träning där.
Mia och jag stack ut och cyklade i skogen en tur till.
Hur vackert är det inte? Vilken energikick!
Väl hemma igen visade Mias mamma K mig sina handarbeten och sitt syrum.
Bilderna nedan är på hennes vackra arbeten.
Mina bilder kan inte göra hennes arbeten rättvisa i färger och perfektion. Se också så vackert och smakfullt de har det hemma. Man hinner knappt ta in allt vackert när man går igenom rummen.
När vi skulle åka hem sedan fick vi som gåva egenskjutet vildsvins- och älgkött av Mias pappa. Jag blir rörd av deras generositet.
Jag är så glad över dessa dagar. En energiboost!

På besök hos Mia och C i vackra Norrtälje.

I söndags morse styrde vi kosan mot vackra Norrtälje för att besöka Mia och C på deras underbara lantställe. Detta hus är deras. Huset ligger bredvid deras familjs gård. Husen är som tagna ur en dröm och man blir helt lycklig att få komma dit och se allt vackert.
Jag får blogga besökt uppdelat på de 2 dagarna då jag som vanligt har så mycket bilder. Det är dock ett kärt besvär förutom att jag alltid kommer efter i bloggningen då livet rullar på i ett så snabbt tempo.
Första dagen stack vi ut på en cykeltur av det härliga slaget. Vi cyklade i skogen på Roslagsleden. Deras son R var med också.
Denna gentleman dök upp i skogen och jag frågade om han kunde ta en bild på oss 5. Det ville han gärna men det gick visst inte så bra för det blev ingen bild på oss, det blev bara denna selfie på mannen. Den är ju helt underbar!
Vi cyklade först till Norrtälje där vi åt lunch på en trevlig restaurang. R tog kortet. Sedan smygfotograferade jag honom vid maten så jag skulle få med honom också.
Den här grabben kommer bli något stort och jag har tydligt gjort klart för honom vem som randomuppfostrat honom genom åren så att han skall omnämna mig när han blir världskänd!
Om ni undrar i vad han kommer bli berömd i så är det MMA och BJJ. Han är mycket duktig..och trevlig!
Vi stannade också och tog en glass i det härliga vädret. Jäklar vilken tur vi hade med vädret denna dag...ja under hela besöket hos dem, det var svensk sommmar när den är som bäst.

Sedan fick Mia för sig att vi skulle utmana oss lite och åka MTB i Kvisthamrabacken.

(Lånad/snodd bild av Mia).
Nu i efterhand ångrar jag det lite. Det fanns ett avanserat spår i några km först upp i slalombacken i snirklar och sedan ned.
Det var ju kul...och vi verkligen försökte utmana oss.
På ett ställe där uppe fanns en spång först uppåt så man blev tvungen att satsa rätt bra för att komma över och sedan gick det nedåt. Jag fick slut på fart på toppen av spången över vad det nu var och skulle sätta ned foten på toppen men där fanns inget att sätta ned foten på så jag ramlade handlöst rakt ned rakt på huvudet. Det small bara till i nacken och jag hann inte ens förstå att vika in huvudet. Jag låg kvar och kände efter en stund men allt satt på plats och jag verkade oskadd så det var bara att fortsätt. Vilken jäkla tur jag hade måste jag säga. Lite stel i nacken och lite hjärnskakningskänsla de 2 följande dagarna men inget mer. Dock blev jag rejält feg efter det här.
Är jäkligt tacksam att jag kör med hjälm, den räddade mig här.
Sedan började vi välta feta däck där i solskenet. Det var mycket tyngre än man kunde förvänta sig.
Ärligt talat, jag var lite mör efter de här dagarna.
När vi skulle cykla hem sedan hamnade vi i något fullständigt underbart!
Vi cyklade i en stor åker i ett traktorspår. Säden gick oss till midjan och den var guldgul. Det var en fullkomligt fantastisk känsla, så cool och levade känsla!
(Lånad/snodd bild av Mia).

Att se all denna vackra natur och alla blommande blommor i det vackra vädret tog andan ur mig. Jag behöver verkligen mer av dessa upplevelser.
Det går inte att med mobilen göra detta rättvisa. Det var som att cykla i guld!
När vi kom hem till deras gård igen, 3,7 mil skog och åker senare grillade vi med Mias föräldrar på Mia och Cs veranda i kvällsolen.
Den här känslan är också svårslagen. Det här är meningen med livet.
JR blåser liv i grillen.
Grillmästaren grillar.
Kvällsolen var fantastisk.
Det är så vackert där ute att man blir knäsvag. Jag och JR börja nära drömmar om ett litet eget sommarställe. Drömma får man.
Drömma får man. Kanske en dag dycker något litet upp.
Det här var första dagen. Ska snart blogga dag nr 2.

Semestern är snart slut.

Då plötsligt känns det som om semestern har kommit till kroppen.
Idag känns det som om det är första dagen på semestern.
Jag är liksom i harmoni och avslappnad och det är fantastiskt väder ute.
Jag har jobbat hårt i min gräv-grop. I och för sig haft det bra men nu tänker jag ta en grävpaus.
Ska gräva idag också men sedan får det vara någon vecka. Måste vila kroppen lite.
Igår spolade jag med högtryck av balkongen eftersom den kändes helt jordig och dammig efter vägarbetet på Åvägen. Blev en jäkla skillnad!
Sedan klippte jag gräset förutom de ca 5 timmarna i gräv-gropen.
Kanske inte är så underligt att jag inte orkat löpträna eller träna något annat. Nä nu blir det vilopaus sista semesterveckan plus att jag ska skärpa upp mig med maten igen som jag totalt struntat i när jag grävt. Jäklar vilken fin dag det är idag!
JR har ju städat ur garaget helt och nu börjat på ny kula. Han har rollat ena väggen vit och ska på sikt fylla den med grafitti. Han sitter o kollar inspiration på nätet.
Jo lite mer cykel har vi gjort också men det kanske jag skrev? Vi körde 2 mil grusväg i backiga Brantbrink härom dagen.

En liten cykeltur.

Igår cyklade.vi lite igen..på slutet av turen tänker vi ta en liten avstickare i skogen.
Det luktade skog och var fint men typ omöjligt att cykla.
Känns i nutid omöjligt att vi ska klara 9 mil skog...

Blandat vardagsinlägg.

Var det förra söndagkvällen kl 22.00 som larmet om allvarlig fara tjöt. Jag har börjat glömma och förlåta nu men det gjorde mig hemskt orolig och rädd. Jag känner mig faktiskt lite långsint att detta kunde hända och bara rinna ut i sanden. Jag var helt skräckslagen. När vi ännu inte fått något "faran över" eller ordentligt besked via seriös källa i media kl 01 på natten tappade vi upp vatten i bunkar och hämtade JRs arbets-gasmasker som ....ja vad fan...ett försök till att göra vad man kan.
Jag var skärrad hela nästa dag och tror inte ett skit på att det var ett handhavadefel av mänskliga faktorn. Jag tror det var en hacker-attack. Hade det varit handhavadefel hade man kunnat gå ut med det på Sveriges radio omgående. Nog om det.
Cyklat lite har vi gjort...med betoning på lite.
Det blir ju mest JR på bilderna eftersom det är jag som tar kort i vår familj.
Någon enstaka gång blir jag förevigad. Om man vill hitta mig denna sommar är ett säkert kort i denna feta jordhög på östsidan på vårt hus.
Jag gräver och gräver för hand för att jämna ut denna yta så vi kan lägga plattor här under hösten.
Det är fruktansvärt ojämt och det är ett jättejobb.
 JR kan inte hjälpa till med grävningen pga ryggen men han kan gå med 2 fyllda hinkar med jord och sten och lägga på ett ställe på berget där vi ska förvara det till vi behöver det.
Jag ser verkligen fram emot en plan ren stenyta här i framtiden. Här skall vi ha solstolar och njuta av söderlägets sol.
Mercan är verkligen hjälpsam.
Jag tänker att jag inte ska blogga den här tråkiga grävningen så ofta då det varken syns vilket stort projekt det är eller om vi kommer någon stans. Det är dock här jag hänger denna sommar till stora delar.
Om någon får för sig att gräva sådant här för hand vill jag starkt avråda. Ingen jäkla grävskopa kan komma  upp här och hjälpa oss. Jag försöker se det som träning men kompenserar med så mycket tröstande paj med vaniljsås att det inte är något vidare för hälsan. Tror nästan jag fått stressfrakturer i underarmarna av all grävning.
Tar med denna bild i bloggen på lilla grabben och hans kompisar. Körde ut dem till skärgårdsbåtarna då de skulle åka till Gränö på några dagars häng förra veckan.
Fruktansvärt omöjligt att få honom och hans flickvän på bild. Hon är här hos oss en hel del och hon är jättegullig.
Lite bättre börjar det gå för honom med övningskörningen också.
Här var JR och jag ute och åkte lite bil.
Då kommer man ju osökt in på att JRs körkort var tvunget att förnyas så vi blev tvungna att leka fotoautomat här hemma.
Titta så fotoautomat-aktigt vi fick till det!
När vi ändå talar körkort så kan vi glida in på bilar och garage.

Något konstigt har hänt denna vecka. JR har sålt bägge sina ögonstenar, sina Audisar.
Jag har själv ångest att han sålt sin egenbyggda Sportquattro. RS 4:an hade jag ingen ångest för men hans hemmabygge gjorde ont att han sålde.
I och med det har han slängt precis allt på vinden och i garaget som handlar om  bilbygge av Audi.
5 fyllda jobbarbilar med skräp har vi åkte med från garaget till sopstationen. Nu börjar han på ny kula i garaget. Nu skall det finmekas Golf som skall bli riktigt snabb.
Vardag på vår semester. Bara vara hemma. Allt bra men det är pest att gräva.

Ny inspiration!

Plötsligt så händer något.oväntat. JR börjar titta på Golfar på internet. Inte Audi alltså. Väldigt märkligt.
Plötsligt är vi i väg och provåker en som heter Golf R och är en nästan helt ny bil.
Den visade sig vara jättehärlig. Jag gillade den också.
Vi gick iväg och åt på saken på en närliggande asiat-mat. Sedan kan man väl säga att JR slog till. Han prutade ned den så att mellanskillnaden täckte ett nytt avgassystem som tillhör trim-kitet (som så klart denna redan snabba bil skall utsättas för inom en inte alltför avlägsen framtid).
En väldig massa moderna reglage som han anammade med hull och hår.
Sedan var allt klart och bilen var hans!
Den fick följa med hem. För att den här affären skulle kunna ske valde han att sälja sina andra 2 bilar men det återkommer jag till. Vuxenpoäng på den!