Jobba natt.

Jag jobbade natt även igår (som jag också gör nu).
I morse när jag kom hem från jobbet fick jag sitta och vänta i nästan 2 timmar tills jag hade tid hos tandhygienisten.
Jag var kall och trött, faktiskt ganska borta i skallen, tankarna började spela mig spratt.
 
Hon petade tandsten i någon halvtimme tog 870 kr betalt. Jag gick därifrån.
 
När jag sedan skulle gå ock lägga mig vid 10:30 på morgonen när jag kom hem efter att ha varit vaken i dryga 1 dygn var jag verkligen konstig i huvudet, ytterst skör skulle jag säga.
 
 
Hade otroligt skrämmande tankar och jag fick släng av ångest och känslan hänger faktiskt fortfarande lite kvar och tynger mig.
Jag blev ledsen och rädd....alltså psyket ställde till det för mig på något sätt som jag inte kan förklara. Jag gjorde hönor av fjädrar.
Det är verkligen en farlig lek det här med att manipullera för mycket med sin sömn och sitt huvud.
 
Jobbar man natt vilket jag ska göra bara nu fram till åtminstone september måste man vara ytterst strukturerad i sin sömn, sitt ätande och sina vaken/vakna/sova-tider.
 
Så, nu i kväll beslutade jag mig för att göra matlådor till de resterande 3 nätterna denna vecka.
Inga konstigheter och inte för "tung" mat. Man ska ju inte äta på nätterna men...jag är ju alltid så jäklsa hungrig! åt ingen middag hemma innan jag åkte till jobbet idag men det bör man nog göra, något lättare i varje fall.
Jag gjorde kyckling med grönsaker. Jag tänker mig att jag försöker äta det vid 23-tiden på natten och sedan inte äta något förrän efter kl 05.00 på morgonen, då dricka en hallon-protein-smoothie som jag förhoppningsvis håller mig mätt på fram till 15:30 då jag hoppas vakna efter att jag jobbat natt. Jag ska försöka gå och lägga mig 8:15 och då hålla på dessa tider. De dagar jag vakar av ska jag ställa klockan på 13.00.
Ska man hålla i den här branshen med alla udda tider manipulerande av dygn så måste man vara strukturerad.
Det viktiga vid natttjänstgöring är ändå att strikt vända om sig till dagmänniska mellan nattjobben. Kroppen behöver dagsljus.
I övrigt så har jag sjukt tuff träningsvärk i mage, rumpa triceps och bröstet. AJ!!!! Det känns ändå lite skön-ont! Känns också skönt att inte springa en meter också så det så!
 
 
#1 - - maria syster:

Ja viktigt med strukturer vid jobbperioder som du har nu. Så god maten ser ut, blir nog kylling här med idag. Sussa gott!!

#2 - - Mor:

Det där med ångest är inget att leka med. Var utsatt en tid då livet var stressigt. Det resulterade i att jag inte kunde gå ner i matsalen på jobbet och höra surret av röster då hela matsalen vände upp och ner. Kunde inte gå i långa korridorer på labb, fick panik. Pluss diverse andra underliga saker. Kunde köra på motorvägen mm. Allt detta har lugnat ner sej nu sen jag tagit mycket lugnare i livet. Kroppen och huvudet klarar inte så mycket som man kanske tror ibland när man är mitt uppe i det. VAR RÄDD OM DEJ!!!! Finns det inget vanligt dagjobb för dej?

#3 - - Anonym:

Det där med ångest är inget att leka med. Var utsatt en tid då livet var stressigt. Det resulterade i att jag inte kunde gå ner i matsalen på jobbet och höra surret av röster då hela matsalen vände upp och ner. Kunde inte gå i långa korridorer på labb, fick panik. Pluss diverse andra underliga saker. Kunde inte köra på motorvägen mm. Allt detta har lugnat ner sej nu sen jag tagit mycket lugnare i livet. Kroppen och huvudet klarar inte så mycket som man kanske tror ibland när man är mitt uppe i det. VAR RÄDD OM DEJ!!!! Finns det inget vanligt dagjobb för dej?

#4 - - Mor igen...:

Försökte lägga till att jag INTE kunde köra på motorvägen men det gick inte att gå in och rätta så det blev text 2ggr istället.

#5 - - Camilla:

Den där känslan alltså. Fyyy! Jag har den då och då, ibland dagligen. Extra mycket då jag varit "hög" i sköldkörtelvärden. Kunde vakna varje natt då och känna mig "jagad".
Hoppas att du mår bättre nu.