Ny respekt för Kulla Gulla!

Söndag morgon 10.00 ringde klockan för arbete igen.
Jag tänkte mig såpskura detta golv. Kallt vatten ska det vara och så ska man skrubba loss med rikligt med såpa, gärna 5 ggr stod det på internet på Gysinges sida. Kavla upp armarna och köra på bara! Jo tjena, satan i gatan vad jobbigt det var, jag var slut efter bara ett par kvadratmeter och jättelång tid tog det. Stackars Kulla Gulla som man läste om när man var liten, hon fick såpskura hon. Såpar man med kallvatten så ljusnar trät när det nås av solljus. Om man har varmt vatten funkar det inte. Vi vill ha riktigt ljusa skurgolv. Först hade vi tänkt att luta golven innan såpat men blev avrådda av Gysinges kulturvård. Bara såpa och kallvatten så kommer det vackra fram allt eftersom. 
Här är hela golvet blött av såpa men man ser att bädan längst in mot väggen som hunnit torka eftersom jag var nere en sväng o åt lite mellan den och resten har hunnit torka och redan ljusnat.
Ett par gånger till med såpa nästa gång vi är där så ska det nog bli riktigt fint. 
JR slet som fasen med nedre hallens golv som var hårt impregnerat av tid och lack. Ärligt trodde vi nog inte vi skulle bli klara innan vi blev tvungna att åka hem vid 15-tiden men JR nötte på och fick faktiskt bort det mesta utom i hörnen, det får vi handjaga fram över. 

Mycket kvar att göra men en liten bit kom vi denna helg ändå. Kul att det fanns trägolv under plastmattorna. 
Det sista vi gjorde innan hemresan var att slänga in alla golvrester vi rivit ut i garaget. Jäklar vilken hög det blev. Nästa gång blir det ett par vändor till sopstationen! 
Det finns lite städning att göra inomhus också, dammet ligger tungt över hela huset efter slipningen men det var det värt. På hemresan lyssnade vi på Uggla och lämnade tillbaka golvslipen. Väl hemma var jag fruktansvärt trött. Sov en timme innan det var dags att ta en dusch och masa sig iväg till nattjobb. Jag är lite för trött för nattjobb denna natt faktiskt. 


#1 - - Kollegan L:

Fasen vad snyggt det blir ljust golv - & vilken lycka att det var så fina plank under plastmattorna!!!!

#2 - - Mor:

Vi har ett gäng LP-skivor kvar här hemma sen Du bodde här. Tänkte på det Du skrev om att Du trodde att Du hade kastat dom. Ligger längst ner i min klädgarderob.

Svar: Är det sant? Vill genast ha dem!
Frudin