Perfekt födelsedag!


Nästa morgon var det min födelsedag och vi vaknade vid 10.00 till 8 plusgrader och sol ute. Så skönt att se spår av vår!
Hur som helst hade inte vi tid att vara ute och njuta av solen, här skulle ju slipas golv! 


Först tog jag bort sådant där vitt spackel på golvet så att JR kom åt att börja köra slipsen. Vi började med detta rum, den övre hallen. 

Jag kom på den briljanta idén att börja klippa ned Pelargonerna i det angränsande ena sovrummet på övervåningen. Då slog mig tanken att det ju är lättare att slipa golvet fram till tröskeln om man lättar lite på tröskeln där... Och så får man ju samtidigt se om det finns trägolv där under också. 
Jag började därför tömma hela rummet på möbler och sedan gå loss på plastmattan. I den vevan kom Mor o Far för lite fika!


Högsta vinsten, bästa födelsedagspresenten! Breda fina brädor dolde sig under plastmattan! 

Mamma hade gjort (och målat) de allra finaste flugfångare/dödare av PET-flaskor som vi ska ha i fönstren och med tillhörande Flug-godis! (Mamma, vi måste ha mer Flug-godis, vi har ställt upp dem i fönstren nu). 
Vi människor fick människogodis i form av glutenfri Ambrosiakaka till kaffet. Pappa berättade om sin nya kärlek, en Indisk ung läkare som  han träffat på akuten i Nyköping som försökte lura honom vid upprepade tillfällen men som pappa i gengäld då försökte att krama ihjäl. Ja, så förstod jag historien 😃! 

Sedan var det slut på rast och vila och vi gick upp och slet ut allt golv i det där sovrummet. Allt golv åkte ut genom fönstret. Ganska slitigt faktiskt. När JR var klar med övre hallen fortsatte han slipa sovrummet medan jag var nere och slet med att få bort allt golv i nedre hallen, det satt som berget under alla lister som också satt som berget.

Sedan byttes vi av, jag gick upp och slipade och JR rev golv. Vi slet så vi blev som sönderkokt spaghetti faktiskt.
Vid 18-tiden svidade vi snabbt om för att gå till våra grannar på middag.På vägen dit tittade vi in hos våra andra grannar och gav dem en liten present eftersom de för 2 veckor sedan levererat en son till grannskapet! Välkommen till världen lilla Lukas! 

Så trevligt att träffa dem igen och väldigt god mat, Rullader med blomkålsris. Herre Gud vad gott det var med riktig mat efter vår dag med hårt kroppsarbete! Vi fick äta på familjens nya finporslin som frun fått i julklapp! 


Efter maten skulle vi spisa lite LP-skivor till fikat men tyvärr hade vevremmen i spelaren gått sönder så vi fick inte höra något gammeldags knaster. Det längtar jag verkligen efter att höra och jag är lite sugen att köpa en riktig skivspelare igen. Måste väl börja om och köpa skivor också för jag vet inte var mina tagit vägen, antar att jag slängt dem. Fan vad dum i huvudet man är som slänger. 
Till det jättegoda fikat blev jag och JR firade på våra födelsedagar också. Som sagt en födelsedag helt i min smak, bara mysigt och trevligt i lugn o ro! 
Vid 21-tiden tror jag det var eller lite senare bar det av hemåt. Vi behövde slipa mer och N i deras familj skulle upp och jobba tidigt nästa dag. 
Jag slipade någon timme eller 2 till i sovrummet, både med lilla handjagaren och med stora. Golven är ojämna så man fick inte vara allt för kräsen. 
Sedan kröp vi upp i soffan och kollade en film innan vi gick och lade oss vid 02:30. Helt slut men glada över en så fin dag.