Min mormor har somnat in.

Min fina mormor Wanja somnade in idag. Hon blev svag en vecka innan eftersom hon fick magsjuka. Hon blev 99 år och 8 månader exakt. En ansenlig ålder. Jag är tacksam att just hon var min mormor, en förebild för självständighet och friskt levene. Hon tog studenten som ung flicka boende på ett barnhem vilket var ovanligt för flickor då men hon var duktig i skolan. Hon uppfostrade min mamma som heltidsarbetande ensamstående kvinna i Stockholm på 40-och 50-talet vilket jag inte tror var lika "enkelt och vanligt" som idag. 
Hon har så länge jag kan minnas joggat på stället och motionerat i sina fjällrävenkläder, gått med stavar innan det var uppfunnet, ätit  nyttigt. Hon var hälsosam innan någon annan tänkte så tror jag. Hon gick i fjällen långt upp i åren och åkte på ridläger på Island när hon var i pensionsåldern. Hon hade sista halvan av livet en 10 år yngre man och de hade vilda djur (som blivit skadade) t ex sälar och örnar hemma som de hjälpte och botade innan de släpptes ut i naturen igen. Det var speciellt för oss att se när vi besökte dem. Mormor arbetade på Gotlandsbolaget som någon form av chefssekreterare. Jag minns för ca 20 år sedan när mormor och jag gick en promenad (rask som alltid när man gick med mormor) så sade hon att det var tråkigt att alla hennes vänner började dö ifrån henne. Själv levde hon 20 år till. Jag minns att vi alltid har fått fina presenter och julklappar av mormor. Jag hoppas att hon inte kände sig alltför ensam på Gotland, det var ju där hon hade valt att bo och tyckte om det. De sista 5 åren har hon bott på ett trevligt ålderdomshem där och hon har haft det fint och trivts. Jag bär med mig mina minnen. Tack mormor ♥️




#1 - - Mor:

Mycket trevliga bilder men hon tog inte studenten utan något som då hette realen som var snäppet under men egentligen spelar det ingen roll.Hon var var mycket duktig och hade nog pluggat vidare om hon hade haft chansen.

#2 - - Kraka:

Ska börja med att beklaga din förlust.

Tro nu inte att jag inte läser din blogg hela tiden, för det gör jag . Men din blogg verkar inte gilla min mobils IP-nummer och kräver lösenord när jag ska kommentera. Jag har inte hunnit sätta mig vid datorn och gå igenom allt förrän nu.

Kram